Vinst igen för EIF:s damer
Publicerad: 03.09.2020 00.00

Vinst igen för EIF:s damer

EIF besökte Fantsby i Esbo på onsdag kväll där laget mötte Espoon Tikka. Förväntningarna var höga eftersom EIF ligger tvåa i tabellen och Tikka fjärde från slutet.

En viss osäkerhet skapades dock av att fyra vuxna spelare saknades i laget pga studier.

Bruno Vivas hade därför möblerat om i försvaret som i sin helhet sköttes av nollfemmorna Sofia ”Fio” Fagerström, Engla Ahlberg och Astrid Johansson med dagens lagkapten My Wahteristo som sista lås. Samarbetet fungerade bra hela matchen ut.

På en sunkig, nedsliten och dåligt belyst förortsplan tag EIF kommandot direkt. Det var ganska mycket spel mot ett mål och motståndarna hade egentligen inga chanser alls i första halvlek.

I 27:e minuten spelades bollen fram till Felicia Gröning som tog er bollen, vände på en femöring och slängde iväg en vänsterdoja med skruv som med litet benägen hjälp av den starka medvinden singlade ner över den ställda målvakten och gick in precis under ribban.

Matchbilden var till största del EIF:smen Tikka lyckades vid några tillfällen skapa situationer framåt som de ändå inte förvaltade. Och helheltsmässigt hade EIF kunnat åka hem med en tremålsvinst om skarpskyttet hade varit bättre.

EIF tog säsongen femte seger och behåller sin position som tabelltvåa på 16 poäng, en poäng före Kasiysi och fem poäng bakom Lohjan Pallo.

Dagens lirare var Fio Fagerström, som läste spelet klokt och alltid verkar röra sig rätt i förhållande till bollen. Nästa måndag möter EIF:s damer tabelljumbon IIF på hemmaplan kl. 19.30. Välkomna.

Matchprotokoll och tabell