Akademin kämpar för nytt kontrakt
Publicerad: 15.09.2020 00.00

Akademin kämpar för nytt kontrakt

Ekenäs IF:s akademi vann 4 - 1 (3 - 0) över FC Pohjois-Haagan Urheilijat i en viktig kamp om att förnya kontraktet i division-III. Akademin har för tillfället näsborrarna ovan vattenytan. Men tabellen haltar något. EIF har en match mer spelad än lagen ovanför ”de grönvita”. Placeringen kan ändra. Men EIF/a landar nu på elva poäng. Och hoppet lever.

EIF/akademi hade plockat in försvarsspelaren Klimas Gusocenko från representationslaget. Och även om han bara gick för halv maskin och inte spelade hela matchen bidrog han till lugn och balans i de bakre regionerna. Och det behövdes.

Den som däremot överraskade i första halvlek med två viktiga mål var försvarsspelaren Robin Flinck. EIF spelade riktigt bra hela matchen, men speciellt i de första 45 minuterna gick det mesta hemmalagets väg.

Flincks 1-0 (7min.) kom efter frispark där Gusocenko vann en höjdduell framför PoHu:s mål. Bollen landade i fötterna på Flinck som formligen tryckte ur klungan in bollen i målet. Ett viljemål om man så vill. 2-0 (34 min.) kom efter en hörna från vänster. Johan Estlander lade upp den och Flinck fanns vid främre stolpen och nickade in målet.

Jacke Gottberg fortsatte målskyttet och gjorde 3 - 0 (42 min.) efter bra förarbete av Antti UImanen. Matchen var klar. Ulmanen spädde i början på andra halvlek på till 4-0 efter en riktigt läcker passning av Matias Astrada. PoHu hade inte mycket att komma med under hela kampen. Reduceringen 4 - 1 var mer eller mindre en gåva av EIF-försvaret.

EIF:s spel var som helhet riktigt bra. Och kan man bara fortsätta i samma stil skall väl kontraktet klaras hem. Tränaren Daniel Westerlund var i stort sett riktigt nöjd. Framför allt med första halvlek.

- Nu var inställningen någonting helt annat jämför med föregående match. Såhär skall vi spela med den uppställning vi hade. Första halvlek var helt godkänt, säger Westerlund.

EIF följande match spelas 24 september borta mot FC Espoo/2. Ett inte helt omöjligt lag.

Ducca Nyman

Klubbens senaste