Uppdatering kring verksamheten (COVID-19) - Päivitystä toimintaan liittyen (COVID-19)
Publicerad: 30.03.2020 00.00

I och med att Coronaviruset sprider sig i vårt land måste EIF Fotboll också förstärka egna åtgärder för att minska smittospridningen och dämpa de ekonomiska effekterna av den.

Fortsättningsvis uppmanas alla lag att avstå från alla former av organiserad träning tills vidare. EIF:s klubblokal är stängd för alla andra verksamheter än småskaliga möten. Gymmet får inte heller användas. Fotbollshallen i Västerby är stängd och det är inte tillåtet att träna där. All lagverksamhet är på paus tills vidare.

Fortsättningsvis uppmanar vi alla spelare och vuxna att röra på er, träna på egen hand och vara måna om att få frisk luft. Det kommer en dag då allt detta är förbi.

Pga. alla oklarheter om hur länge verksamheten ligger ner så kan vi dock inte förutspå de ekonomiska effekterna på vår verksamhet. I enlighet med bollförbundet direktiv har vi redan nu permitterat flera av våra timavlönade tränare. Träningschef är permitterad på deltid. Verksamhetsledaren jobbar normalt med pågående planering av framtida projekt, men har på egen begäran halverat sin lön. Resurstränaren jobbar med träningsmaterial för individuell träning och föreningens träningslinje.

Föreningen måste bibehålla styrfart även i dessa tider och när verksamheten återupptas är det viktigt att vi är väl förberedda. Därför är det viktigt att vi fortfarande har nyckelpersoner på jobb.

Årsavgiften kommer i nuläget inte att ändras. Vi har fortfarande hyror och löner att betala och en väldigt oklar framtid framför oss. För alla våra spelares skull är det viktigt att EIF bedriver en ansvarsfull ekonomisk linje som bygger för framtiden.

EIF Fotboll, styrelsen

EIF Fotboll vahvistaa toimenpiteitään Koronaviruksen leviämistä vastaan. Samalla haluamme myös vaimentaa viruksen vaikutusta yhdistyksen talouteen.

Edelleen pyydämme kaikkia joukkueita pidättäytymään kaikesta harjoittelusta ryhmissä. EIF:n klubirakennus on suljettu ja oleskelu siellä on sallittua vain pienimuotoisissa kokouksissa. Västerbyn jalkapallohalli on suljettu ja harjoittelu siellä ei ole sallittua edes yksilötasolla. Kaikki joukkuetoiminta on tauolla toistaiseksi.

Kannustamme kaikkia pelaajia ja vanhempia pysymään liikkeessä, harjoittelemaan omatoimisesti ja ulkoilemaan. Palloliiton ohjeistuksen mukaisesti olemme jo lomauttaneet useita tuntipalkattuja valmentajia. Valmennuspäällikkö on osa-aika lomautettu. Toiminnanjohtaja tekee työtä normaalisti, mutta on oma-aloitteisesti puolittanut palkkansa. Resurssivalmentaja työskentelee harjoitusaineiston ja seuran valmennusohjeiden kanssa.

Tällaisessa haastavassa tilanteessa on tärkeää, että seura ylläpitää työtään ja valmistelee asioita siihen asti, kunnes toiminta taas lähtee käyntiin. Tämän takia haluamme pitää osan avainhenkilöistä töissä.

Toimintamaksuun ei tässä vaiheessa tehdä muutoksia. Seuralla on edelleen kiinteitä kuluja, kuten vuokria ja palkkoja maksettavana ja tulevaisuus on erittäin epävarma. Kaikkien pelaajiemme puolesta on tärkeää, että EIF ylläpitää vastuullista taloudellista linjaa, joka varmistaa toiminnan jatkumisen myös tulevaisuudessa.

EIF Fotboll, hallitus