Astrada fixade EIF nytt kontrakt
Publicerad: 03.10.2020 00.00

Astrada fixade EIF nytt kontrakt

Är de västnyländska fotbollsanhängarna riktigt vid sina sinnesfulla bruk? Frågan är berättigad efter att EIF vann över BK-46 i division-III matchen med 3 - 0 (0 - 0) - hela 685 betalande bevittnade när EIF säkrade nytt kontrakt och BK tog avsked från spel i division-III.

EIF:s stora hjälte blev onekligen mittfältsspelaren Matias Astrada - i BK ännu i fjol – med två mål. Båda i andra halvlek. Han gjorde 2 - 0 (47 min.) efter ett riktigt snyggt anfall och 3 - 0 på straff efter att BK-försvaret fällde honom i ett genombrott. Efter ett bra samarbete med Jacke Gottberg.

Kampen avgjorde definitivt genast i början av andra halvlek. EIF behövde bara en minut på sig för att slutligen besegla BK:s öde. Christoffer Lindholm formligen tyckte in en hörna från höger, 1 - 0 (46 min.). Och så kom Astradas andra mål och tredje mål, som en skänk från ovan.

EIF hade vissa svårigheter i första halvlek. BK tryckte bra på och skapade en del lägen. Och efter 45 minuter såg andra halvlek ut att kunna bli en kamp om segern. Men så blev det tyvärr inte.

- Jag har just nu lite svårt med mina känslor. Men i första halvlek hade vi svårt. Vi spelade lite osäkert och tvingades slå höga lyror mot BK:s försvars. Vi förlorade också en del närkamper.

- Men när vi genast i början av andra halvlek fick 1 - 0 löstes alla knutar upp. Båda lagen visste matchens betydelse och båda ville vinna, säger Astrada.

Målvakten Tom Grönroos - också han i BK ifjol - höll nollan. Men det behövdes två riktiga paradräddningar för att freda målet. EIF dominerade i andra halvlek också efter några spelarbyten.

Johan Estlander spelade mittback men fick i slutet av matchen på grund av skada stiga av banan. Han ersattes av brorssonen Linus Estlander, som under slutminuterna visade framför allt i en närkamp mot Mergam Bushi rätta takter. Och fortsatte till slut att sköta mittpositionen snyggt.

Men som sagt: 685 betalande åskådare. Finländskt rekord i en division-III match?

Ducca Nyman

Bollförbundets matchrapport
Västra Nyland (bakom betalmur)