Bushi avgjorde - Akademin öppnade med seger - 1-0
Publicerad: 11.06.2021 18.19

Bushi avgjorde - Akademin öppnade med seger - 1-0

Mergim Bushi, som i år kommit till EIF Akademi från BK-46, avgjorde division-III-matchen mot FC Kyrkslätt. I matchens 69 minut satte han in det avgörande målet efter hörna, 1 - 0 (0 - 0). I en klunga framför FCK:s mål, någonstans där inne, fanns Bushi och tryckte in segermålet.

Redan innan hörnan hade Bushi ett ypperligt läge då han kom fri. Men FCK:s målvakt gjorde en bra räddning och boxade bollen till hörna. Det andra läget kunde Bushi inte missa.

FCK var i fjol ett av de bästa lagen i division-III medan EIF Akademi hörde till bottenlagen och fick kämpa för att klara kontraktet. I år är det ett helt annat Akademilag och fortsätter man i samma stil blir det inget problem att förnya kontraktet. Det kan t o m bli bättre än så.

Planens bästa spelare på Akademins mittfält var Julius Kangaslahti. Han orkade jobba hela matchen och byggde anfallen rätt bra. Båda lagen spelade försiktigt och backade rätt mycket hemåt. Det bjöds i första halvlek inte på alltför många målchanser.

- Visst är det härligt när vi får spela officiella tävlingsmatcher igen. Jag trivdes riktigt bra även om det kanske lite lyste igenom att vi inte har samtränat, spelat ihop så mycket ännu. Men inställningen hos spelarna var den rätta, säger Kangaslahti.

I EIF:s mål spelade Albin Wassiljef säkert bakom en kämpande försvarslinje. På slutet gjorde han ett par riktigt bra och njutbara räddningar. I första halvlek kom han relativt lätt undan. Men som helhet en riktigt bra insats.

Akademin hade riktigt i slutskedet chans att öka till 2 -0. Robert Bäckman kom efter kontring fri, rundade FCK:s mål och hade bra att sätta bollen i mål - men fälldes. Straffen kom inte. Domaren kontrollerade situationen för säkerhets skull med biträdande domaren…

Ducca Nyman