Astrada räddade en poäng
Publicerad: 28.08.2020 00:00

Astrada räddade en poäng

Matias Astrada i Ekenäs IF:s akademilag räddade i division-III-matchen en poäng åt EIF akademi mot topplaget HPS. ”De gröna jägarna” ledde redan i halvtid med 2 - 0 och ökade ytterligare till 3 - 0. Det såg mörkt ut för gästerna. Men sedan vaknade Astrada - med ett äkta hattrick både reducerade och kvitterade han till 3 - 3. Kvitteringen kom på straff. Matchen spelades i Svedängen.

- Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. På slutet hade vi då HPS spelade med tio man chans att trycka dit segermålet. Men tyvärr. Vi skall ända vara mot ett topplag nöjd, glad för en poäng. Den kommer i fortsättningen att vara viktig för oss, säger EIF-tränaren Daniel Westerlund.

Akademin ligger fortfarande under nedflyttningsstrecket, men avståndet till lagen ovanför krymper.

- Vi underpresterade i första halvlek klart. I den andra var det precis tvärtom. Jag lyfter på hatten för spelarnas inställning. I andra halvlek när vi anföll flyttade vi upp ytterbackarna och då fick genast HPS problem. Vi skapade bra med lägen, och kunde som sagt satt in segerpytsen. Men bra såhär också, säger Westerlund.

Målen 3_1 Astrada (59 min.), 3_2 Astrada (66 min.) 3_3 Astrada (82 min.)

- På Astradas första straff räddade först målvakten, men han rörde sig fel och straffen gick om. Den andra gången gjorde han inget misstag, säger Westerlund.

Ducca Nyman