Juniorverksamheten utvecklas långsiktigt – Bruno Vivas fortsätter i EIF de följande tre åren
Publicerad: 04.11.2020 00:00

För ungefär ett år sedan gjorde EIF fotboll ett beslut om att anställa en tränare på heltid. Nu efter ett år med Bruno Vivas i klubben, kan man säga att satsningen var lyckad. Och nyligen blev det klart att Bruno fortsätter som heltidsanställd tränare då han och föreningen kom överens om att förlänga samarbetet med ett treårigt avtal.

Detta betyder att Bruno kommer att hjälpa utveckla föreningen ända fram till slutet av 2023. Båda parterna kom även överens om att inkludera en option på ytterligare två år.

- Jag är verkligen nöjd att vi kunde komma överens om ett avtal på 3+2 år. Detta är ett ytterst viktigt led i vår strävan efter att utveckla klubbens verksamhet långsiktigt. Bruno jobbar målmedvetet, allt han gör är väl planerat och genomtänkt. Hans intresse för utvecklandet av spelare och stöttandet av tränarna är enormt. Jag tror att vi kommer att se ännu större framsteg inom de kommande åren, säger verksamhetsledare Niklas Busk.

Bruno har coachat tre flick-/damlag under den gångna säsongen, regionsamarbetslaget F06 YJ, F07 och EIF:s damlag. Han har sett framsteg i dem alla trots att Coronan försvårade verksamheten. Hans ledord är närvaro, självförtroende och stöd på spelarstigen.

F07 förlorade inte en enda match under säsongen vilket betyder att föreningen kommer att ha ett flicklag i division I. Det äldre laget, F06 YJ, klarade sig också utan förluster och segrade i division III. Det unga damlaget klarade sig trots utmaningarna utmärkt och slutade på en fjärdeplats.

De strålande resultaten av lagen och individuellt gjorde detta till en avgörande säsong med tanke på mentaliteten för flick- och damfotboll i klubben.

Bruno vill fortsätta i EIF på grund av den potential han ser i klubben och för att han motiveras av sina uppgifter. Under de kommande tre åren vill han jobba för att föreningen på lång och medellång sikt gör träningen mer professionell och att man erbjuder spelare och frivilliga tränare de rätta verktygen för utveckling.

- Jag tror på människorna som är involverade i klubben och på projekt som får ta tid. Jag vill göra vad jag kan för att EIF ska växa och utvecklats, säger Bruno Vivas.