EIF F06 YJ - överlägsen vinst i division 3
Publicerad: 12.10.2020 00:00

EIF F06 YJ - överlägsen vinst i division 3

2020, det händelserika året, året då flickorna skulle börja spela på stor plan med 11 manna lag.

Då vi på hösten 2019 började planera för kommande säsong, insåg vi att ensam inte är stark. Vi var helt enkelt inte tillräckligt många flickor i laget. I Ingå var situationen den samma, vilket gjorde det naturligt att bilda ett samarbetslag.

Det blev nya lagkamrater, nytt spelsätt och nya tränare och nytt språk. Bruno Vivas kom in som huvudtränare med stöd av Maria, Kalle och Eric.

Corona pandemin ställde till det, när inte laget fick träna tillsammans på flere månader. Men så började äntligen seriespelet och flickornas spel utvecklades match efter match. Det blev en vinst, två vinster och i slutändan spelade flickorna 10 matcher i serien. Ju längre tiden gick, desto mera spännande blev det och målsättningen och ambitionerna växte. Av de 10 matcherna blev en match oavgjord och resten vinster. Med det var en välförtjänt serieseger klar i division tre. Vilken girl power, vilket samarbete, glädje och vilja flickorna har visat under säsongen.

Men fotboll är ju inte bara att vinna en match, det innehåller så mycket mer. Att tycka att det är roligt att träna, att fungera i ett lag och stötta och uppmuntra varandra. Det gäller oss alla, inte bara spelare utan också lagledning och föräldrar. Att inte bara tänka på vad som är bäst för sin egen förening utan att hitta lösningar som känns bra för alla. Därför har vi både tränat och spelat hemmamatcher i både Ingå och Ekenäs. Föräldrarna har ställt upp och kört flickorna och varit en ivrig hejarklack och alla har hjälpt till för att nå en fin VI-anda. Skratten har varit många under kilometrana på vägen. Kommunikation och vilja att lyckas har varit ledorden genom året.

2020, året som inte blev som vi tänkte, utan ännu bättre. Flickorna vann serien och både flickor, föräldrar och lagledning har fått nya vänner och minnen för livet.