Seriefinal på Centrumplanen då EIF P15 möter FC Kuusysi
Publicerad: 08.10.2020 00:00

Seriefinal på Centrumplanen då EIF P15 möter FC Kuusysi

De stora matchernas tid på Centrumplanen är inte ännu förbi för denna höst. På söndag kl. 12.00 möter EIF:s YJ-lag för pojkar 15 år klassiska FC Kuusysi från Lahtis. Det är fråga om seriefinal i åldersklassens första division.

EIF P15 YJ där även spelare från grannklubbarna ingår, har dominerat serien och under de senaste omgångarna öst in mål.

- Vi rullar boll och jobbar som ett lag från början till slut. Då kommer vi till lägen och då kommer målen, säger Oliver Estlander, en av lagets stora målspottare.

Spelsystemet har fungerat bättre än bra den här säsongen. Laget ligger i skrivande stund på första plats i division I med 34 gjorda mål och bara 11 insläppta. På söndag blir det därför seriefinal hemma mot tvåan FC Kuusysi. Men att man skulle strida i toppen denna säsong, var väntat, förväntningarna var höga.

- Vi har ändå kunnat spela utan press i och med att vi inte kan avancera i seriesystemet då vi byter åldersklass till B17. Vi har tagit matcherna som de kommer, säger Estlander.

Spelartruppen är bred, man har i princip haft tillgång till två lag i och med YJ-samarbetet. Och jämfört med många lag har truppen hållits relativt intakt. Trots att man är i den kritiska åldern då spelare ofta hittar annat att göra på kvällarna, har största delen av spelarna stannat.

En orsak är att det har gått bra för båda lagen. EIF/Grön slutade tvåa i division III.

- Vi har också haft bra laganda och bra tränare. Man satsar på alla spelare, inte bara på en liten grupp.

Så vad vet man om söndagens motståndare från ”Finlands Chicago”? Till exempel att de har en lång, stark och snabb anfallare, två kvicka ytterbackar och en mittfältare som kan föra spelet.

- Det gäller för oss att försvara bra och ta vara på våra lägen.

Är ni rentav utmanaren i den här matchen?

- Nä. Vi slog dem 3-2 senast. Vi har ett bra försvar och helt okej anfall. Vi måste bara vara lite mer skärpta vid den sista passningen.

Killarna funderar en stund men är sedan rätt övertygade om att det här är den största matchen de varit med om. För att kunna tagga ordentligt ser de söndagens drabbning som en match med möjlighet till avancemang, fast det i praktiken inte är aktuellt.

De hoppas på bra väder och mycket publik på matchen, eller åtminstone okej med publik.

- Så får man fira målen mer. Ju mer folk desto mer taggad blir man. Så kom med trummor och allt fan så blir det bra, säger Estlander.

Distriktets Ykkönen C15 tabell och statistik