ESTLANDER OCH BROTKIN KLARA FÖR EIF SÄSONGEN 2020
Publicerad: 15.10.2019 00:00

ESTLANDER OCH BROTKIN KLARA FÖR EIF SÄSONGEN 2020

Johan Estlander och Anton Brotkin klara för EIF Akademi säsongen 2020 – även juniorerna i fokus

EIF Akademi spelar sin sista match i lördag 5.10 och lämpligt inför det kan vi med glädje informera att tränarduon Johan Estlander och Anton Brotkin tränar laget även nästa säsong. Önskan om fortsättning var ömsesidig så förhandlingarna gick snabbt. Verksamhetsledare Niklas Busk ser detta som en satsning på framtiden

– Från föreningens sida är vi nöjda. Båda tränarna har ett stort intresse att utbilda sig och få teoretisk grund att stå på. Vi tror på att Johan och Anton kommer att ha en lång framtid och viktig roll i föreningen, säger Busk.

Svår säsong

Johan som fungerat som ansvarig tränare för akademilaget konstaterar att säsongen har varit ojämn, något han anser beror på att spelarna i laget är väldigt unga och därmed saknar rutin.

– Vi har ägt bollinnehavet i nästan alla matcher, sen har bristen på rutin visat sig och vi har inte lyckats förvalta bollinnehavet till poäng säger Johan.

Han konstaterar att det finns många talanger i laget och att det goda samarbetet med herrlaget stöder dessa spelare att så småningom komma till sin rätta.

Andre tränaren Anton är glad att laget hålls kvar i samma division, i trean, eftersom han ser det som en viktig sak för föreningens framtid.

– Våra unga spelare behöver tillräckligt hårda matcher för att utvecklas. Det har varit intressant och roligt att få jobba med Johan säger Anton.

Förväntningar inför nästa säsong

Båda tränarna ser redan fram emot nästa säsong och konstaterar att de är bättre förberedda på den efter ett års erfarenhet.

– Jag brinner för att vara en del av spelarnas utveckling, säger Johan, vilket berättar om hans fulla dedikation mot laget och föreningen.

Johan ser fram emot den UEFA-B utbildning han tillsammans med andra toppspelare, som han hoppeligen inleder i höst. Anton hoppas på en litet större trupp i akademilaget i nästa år men hoppas att stommen från i år hålls kvar.

– Nya hungriga spelare som vill jobba för att utvecklas är förstås välkomna säger han.

Samarbete över föreningsgränserna med juniorerna

Båda tränarna har även en viktig roll i föreningens juniorfotboll under vintermånaderna. I november startar utvecklingsgrupperna, avsedda för de juniorer som satsar tävlingsinriktat på fotbollen, i vilka Johan och Anton båda har ledande roller. Föreningens träningschef Jens Mattfolk har arbetat hårt för utvecklingsgrupperna. Mattfolk säger att det är ett led i föreningens strategi att involvera seniortränarna i juniorverksamheten.

– Det är en hederssak att få arbeta med regionens spelare. Den energi och fotbollsglädje som spelarna bidrar med får en att påminnas om varför fotboll är det bästa som finns, säger Johan.

Anton är glad över uppgiften eftersom det tangerar den utbildning han nyss avslutat och därmed kan titulera sig UEFA-C tränare.

– Det ska bli intressant och roligt att få axla ansvaret för en utvecklingsgrupp. Det är ett stort ansvar, men samtidigt en kul utmaning. Det passar även perfekt in i tränarskolningarna jag gått de senaste åren som mest fokuserat på juniorfotboll och unga, tillägger Anton.

Föreningen utvecklas

Föreningen tar ständigt små steg mot att systematisera och utveckla verksamheten. Verksamhetsledare Niklas Busk och träningschefen Jens Mattfolk berättar att ett stort arbete för att stöda juniorlagen är aktuellt, men avslöjar i det här skedet inte mer.

Inkommande lördag när EIF Akademi spelar sin sista match för denna säsong, så hoppas vi på en stor hemmapublik. Välkommen till centrumplanen lördagen 5.10 kl. 16:15.