TAGGADE RASEBORGSRIVALER INTAR CENTRUMPLANEN
Publicerad: 15.10.2019 00:00

TAGGADE RASEBORGSRIVALER INTAR CENTRUMPLANEN

Blir det grisfest eller lövkrattning på Centrumplanen i kväll? En match med mycket känsla kan vi åtminstone vänta oss då EIF:s akademilag möter BK-46 i ett efterlängtat division III-derby.

BK ligger för stunden fyra i serien med 11 poäng mot serieledande Atlantis 18 poäng. EIF Akademi är åttonde med 7 poäng. Oavsett tabelläget torde båda lagen komma taggade till drabbningen. BK-46 spelade oavgjort mot HPS hemma i Karis för en vecka sedan – ett resultat som lämnade en något bitter eftersmak. Akademin förlorade klart mot serieledaren Atlantis i fredags, men sifforna ljuger lite: EIF gjorde en bra första halvlek med 0-0 som pausresultat.

Och frågar man tränarna så är det derbyt en efterlängtad händelse.

- Jäkligt bra feelis. Hela laget har väntat på den här matchen ända sen vi körde i gång i vintras, säger Johan Estlander i EIF.

- Roligt med ordentligt derby igen. Det lär bli en hård match, mycket kamp och förhoppningsvis mycket publik och bra stämning, säger BK-tränaren Oscar Hafström.

Estlander tror att Akademin kommer att ha ett bra lag på benen med några förstärkningar från herrarna.

- Men stommen är helt klart egna juniorer. Det blir en rolig utmaning för dem att få spela en sån här match inför stor publik, säger han.

I BK har några spelare drabbats av förkylning och det är oklart om alla kommer att hinna återhämta sig.

- Annars inga större problem, konstaterar Hafström.

Estlander unnar sina spelare derbyupplevelsen.

- Jag har bara fina minnen av dem. Det är alltid mycket publik och sjukt bra stämning. Tack vare dessa matcher utvecklades fotbollen här i regionen och rivaliteten hade stor betydelse för att EIF spelar på den nivån de gör i dag.

Kom med och dela denna upplevelse! Avspark klockan 18.30.