Försvarsmiss kostade Akademin poäng
Publicerad: 02.09.2020 00:00

Försvarsmiss kostade Akademin poäng

Ekenäs IF:s akademilag förlorade efter en försvarsmiss i första halvlek mot FC Kyrkslätt. Gästerna vann 1 - 0 (1 - 0). EIF akademi kämpar för förnyat kontrakt i division-III. En seger hade varit viktig. Men FCK visar att positionen i tabellen motsvarar lagets kunnande. EIF jagade kvittering men gästerna lät sig inte stressas utan försvarade lugnt och behärskat.

EIF hade plockat in Zachary Zukunda från representationslaget. Men ”förstärkningen” gav inte önskad effekt. Hemmalaget försökte både pressa FCK högt uppe och skapa lägen. Men den sista avgörande spiken fick man inte in.

FCK kontrade i 35 minuten och efter en tilltrasslad situation framför EIF-målvakten Tom Grönroos fick Xhafa Bajram hand om bollen, skapade lite utrymme och kunde sedan snitsa in segermålet.

För EIF akademin blir det en tung höst. Tränaren Anton Brotkin säger att ledningen varit hela tiden medveten om läget.

- Vi måste bara kämpa vidare, säger Brotkin.

Han tycker att EIF hade läget bra under kontroll. Och laget skapade en del bra situationer.

- Men i det avgörande skedet var vi inte tillräckligt alerta.

Både EIF och FCK spelade riktigt hyggligt. Matchen höll bra nivå. Det var aldrig fråga om spark och spring fotboll.

EIF försökte i andra halvlek ta sin bakom FCK-försvaret via flankerna. Både Johan Estlander till höger och Simon Eklund till vänster steg flitigt upp med i anfallet. Men gästernas försvar lät sig inte överlistas. Och några riktigt heta målchanser blev det inte.

För EIF skulle det vara viktigt att klara serieplatsen. I akademin finns några spelare på kommande. Simon Lindholm och Jakob Gottberg har hela tiden tränat med representationslaget och båda börjar ha tillräckligt med hårdhet i kroppen. Båda tog också i matchen för sig riktigt ordentligt.

Två andra intressanta namn är tvillingarna Linus och Oliver Estlander. Linus spelade som högerback bra hela matchen. Han fick t o m några gånger ansvar som sista man i försvaret när EIF på hörnor steg upp och försökte kvittera. Oliver spelade till vänster på mittfältet och skötte sin uppgift bra så länge han var på banan.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll och tabell