EIF kunde inte få hål på Kasiysi
Publicerad: 22.09.2020 00.00

EIF kunde inte få hål på Kasiysi

198 personer, tre hundar och en hare hade tagit sig til centrumplan för att se EIF:s damer spela säsongens sista hemmamatch. För motståndet stod serietrean Kasiysi som radat upp sex segrar på åtta matcher och låg ett poäng efter EIF i tabellen.

Matchen visade sig snabbt vara just så jämn och hård som EIF väntat sig. Kasiysi kan spela fotboll och visade det tydligt. EIF hade ändå också sina chanser och under matchen dominerade bägge lagen i tur och ordning.

Ändå var det Kasiysi som slog till först. Efter en löpning in mot mål satte gästerna in 0–1 vid främre stolproten. EIF fortsatte jaga och hade i flera omgångar hård press mot Kasiysi men de försvarade bra och EIF:s fem-sex målchanser i första halvlek missade alla målet.

Andra perioden fortsatte i samma stil och EIF hade sina lägen men lyckades inte komma till skott. Trots enträgna försök från EIF-anfallet var det ändå till sist Kasiysi som punkterade matchen med ett till mål vid främre stolpen i matchens slutminuter.

Trots förlusten var detta en av EIF:s bästa matcher i år, mot ett lag som också var riktigt bra. Tempot var högt och kamperna många. EIF har utvecklat förmågan hålla boll men tyvärr var målskyttet igen ett problem.

Säsongens mest meriterade domare Tonja Weckström med erfarenhet från både VM- och OS-nivå såg också till att damspelarna ostört fick spela fysiskt hård fotboll så länge det skedde inom reglerna.

Kasiysi övertar nu andra plats i tabellen och EIF jagar tre poäng i årets sista match i Tali i Helsingfors 1.10.

I EIF var det som vanligt lugnt och iskallt sammanbitet i försvarskedjan Fagerström-Illman-Ahlberg. På kanten brände Astrid Johansson gummibitar och uppfostrade motståndare. Dagens kapten Elin Hultgren sågade uppoffrande både upp och ner i plan hela matchen igenom. På mittfältet var Alma Lindholm dagens drottning och belönades även som matchens lirare.

EIF tackar publiken för allt stöd under året. Välkomna igen nästa år.