EIF F10/11 sommarläger 2020
Publicerad: 28.07.2020 00.00

EIF F10/11 sommarläger 2020

Våren har varit allt annat än normal och alla sommarens emotsedda turneringar har annullerats en efter en. För att parera detta bortfall bestämde vi inom lagledningen att ordna ett träningsläger med möjlighet till övernattning, vilket många av flickorna hade önskat. Tidpunkten valdes till 3–4.7 (fre-lör), vilket inföll strax innan lagets sommarpaus. Det var lite ängsligt de grå och regniga dagarna innan lägret, eftersom väderleksprognoserna ständigt ändrade. Till allas stora nöje bjöd fredagen ändå på optimala fotbollstemperaturer, sol och lite vind.

På fredag morgon samlades laget på Flyet för att träna och bekanta sig med föreningens resurstränare Bruno Vivas. Efter två timmar av bollträning, småspel och stafetter promenerade laget ner till Knipnäs strand för ett dopp och sen tillbaka till Flyet där det bjöds på hemlagad makaronilåda och tillbehör. Oj, vad det smakade och de flesta tog minst en portion till. Betyget var så gott som enhälligt: godare makaronilåda har nog aldrig ätits.

Efter lunchen blev det ytterligare liv och rörelse på Flyet då det var dags för turnering med P10 och P11, det vill säga föreningens jämnåriga pojkspelare. Dagens tema var Fair Play och spelarna delades in i sex lag bestående av sju spelare och en coach för att spela matcher i lekfull, kamratlig FairPlay-anda. Mellan matcherna samlade lagen poäng genom utmaningar i träffsäkerhet: skott i stolpe eller ribba samt passningar till träffytor. Snabbheten, koordinationen och smidigheten utmanades i hinderbanor. Det var ett nöje att se den stora glädje och kämparanda som delades av såväl lagkamrater som motståndare. Fair Play- evenemanget avslutades med att det mest träffsäkra laget med högsta poäng premierades och ett All Stars-lag i Fair Play valdes ut, med en spelare från varje lag, som tilldelades ett grönt kort. Tränarna hade ett svårt uppdrag att välja vem som visat mest Fair Play-anda, då alla verkligen bjudit till. Turneringen avslutades med att alla bjöds på glass, vilket smakade bra i värmen.

Efter turneringen packade vi ihop oss i bilar och åkte ut till Grabbskog strand där laget fått lov av staden att övernatta. Snabbt restes en liten tältby med de två halvplutonstält vi fått låna från garnisonen (för spelare och tränare), några mindre tält för övernattande vuxna, en hygienstation och ett enkelt fältkök med EIF:s grill. Efter lek och simning fick alla bygga ihop sin grillade hamburgare själv och avnjuta den i kvällssolen på stranden. För den hungrige bjöds det ännu på korv, frukt och grönsaker. När alla var mätta blev det ytterligare lek och frågesport med Julia och Jill, då det tilläts lite godis.

Innan tystnaden kl 22 rymdes ännu lite karelska piroger och tandborstning. De vuxna undrade nog om flickorna alls skulle tystna och lugna ner sig i tälten, men efter en dag med så många program blev det rätt så fort tyst i tältbyn (förutom något litet snark här och där).

På morgonen var en del tidigt uppe, medan andra sov som stockar till väckningen kl 8.00. Mika och Alex (i egna tält) hörde till de tidigaste för att noga följa med regnradarbilderna, då prognosen spådde regn från morgonen. Vi hade fantastisk tur och hann sprätta lägret, njuta av morgonmål och packa iväg oss i bilarna innan de första dropparna började falla.

Enligt programmet skulle det bli beachfotboll på campingstranden, men regnet gjorde att vi snabbt sadlade om och sökte oss till innergården på Seminarieskolan för miniturnering i kubb och mera tävlingar. Tränarna var utrustade med några extra idéer, så flickorna harmades knappast över att det blev lite ändringar. Strandfotboll får vi spela en annan gång!

Lunch hade laget kommit överens om att avnjuta på restaurang Höijers (en av lagets huvudsponsorer) och enligt flickornas önskemål blev det skrattande knackkorvar med franskisar. På Höijers var de vänliga och lät oss sitta hela eftermiddagen i kabinettet. En glad överraskning, och något flickorna alltid ser fram emot, var att Daniel själv kom och hälsade på sitt ”fadderlag”. Då vi inte kunde avnjuta glass från EIF:s glasskiosk så fixade Daniel och hans team, till stort jubel, glass åt oss till efterrätt. Snabbt gick tiden och efter lite mera lek var det dags att förflytta sig till den sista delen av programmet; EIF:s herrlags första hemmamatch för säsongen.

Trots att vädret inte var det bästa var det ett tufft flicklag som promenerade till Centrumplan och snabbt slog sig samman med Eklöven på supporterläktaren och hjälpte Isak Vilander med flaggor och hejarop som ljöd över hela planen. VPS-supportrarna blev med sina ynkliga hejarop helt överkörda. Matchen, som slutade 0–0, var en thriller från början till slut, med många chanser och fina målvaktsräddningar. Som tack för uthålligt och glatt hejande genom hela matchen kom herrlaget under ledning av sin kapten Zacharias Ekström och tackade flickorna efter slutsignalen - en fin och bejublad gest!

Det var ett glatt men trött gäng med flickor som mötte sina föräldrar efter matchen. För många var det första natten i tält, kanske första natten utan någon nära släkting med, första lägret och många fotbollsupplevelser och trevligheter med laget - delade och förhoppningsvis sammansvetsande minnen för livet.
Blir det tradition? Det vet vi inte, ”vanliga somrar” övernattar vi i samband med sommarens huvudturnering, men nog känns det lockande. FairPlay-evenemanget tror vi nog att vi ordnar igen, i fortsatt gott samarbete med pojklagen.

Vi vill rikta ett stort tack till tränar- och lagledarkollegor, EIF, sponsorer, de föräldrar som ställde upp och hjälpte (bokstavligen) i både vått och torrt, och framför allt till våra fina flickor, för Er är det ett nöje att ordna något sådant här! Njut av en kort sommarpaus från lagverksamheten - snart drar vi med glädje igång igen!