Seger med mersmak för EIF:s damer
Publicerad: 28.04.2022 09.30

Seger med mersmak för EIF:s damer

EIF reste till Helsingfors för att möta MPS i damernas trea.

Hemmalaget är välbekant från förr och i den föregående säsongen i damtrean kammade EIF totalt noll och noll på två matcher. I det första återbesöket i Kvarnbäcken på tre säsonger fanns en svidande 0-6-förlust i minnet.

Matchen inleddes ganska jämnt. EIF var det klart snabbare laget medan MPS med sina gamla rävar som inkluderade förra landslagsspelaren Christina Forssell och tidigare EIF-tränaren Roosa Lappi-Seppälä stundvis visade upp briljanta kombinationer.

Efter en period med grönvitt tryck lyckades MPS sedan efter cirka 20 minuters spel visa precis vad gamla spelare är bäst på. Med några snabba beröringar skar man hål på EIF-försvaret och nätade otagbart.

EIF gav dock inte upp utan fortsatte att rulla boll, behålla initiativ och prata ihop sig. Men det var ändå underläge för EIF när domaren blåste av för pausvila.
I andra halvlek var det inledningsvis MPS som pressade på och skapade några halvlägen men krutet verkade förbrukat.

Och det tog inte väldigt länge förrän de grönvita damerna hade utjämnat via ett snyggt framspel av Iida Äijö till Sofie Lindgren som inte missade. Och efterhand tog EIF över kommandot och höll boll och initiativ. Ändå kändes MPS farligheter hela tiden nära. Men EIF:s satsning belönades när Ida Wiberg spelades fri av Ellen Sandbacka och lyckades tråckla bollen förbi utrusande MPS-målvakten.

I Kvarnbäcken syntes inga hundar och inte heller någon publik, men sex blåfrusna åskådare var bevisligen grönvita anhängare. I kväll var framgången helt och hållet kollektivets.

Dagens utropstecken var två. För första gången på väldigt länge spelade ett syskonpar i samma dammatch. Alina Johansson gjorde storasystern Astrid sällskap på plan och risken är uppenbar att vi får se en hel del mer av henne i framtiden.

Dagens lirare som belönas med en käpphäst i renaste polyester är ändå Ada Lindh. Hon höll stundvis lekstuga på mittfältet med de tröttfotade MPS-damerna. Pålitlig som en schweizisk klocka, lugn som en cirkushäst och med ögon som en flygradar.

Nästa match väntar 6.5 i Sockenbacka då ToTe/Betoni står som värd.
#ekenäsif #eifdamer #eiffotboll