Lång väg till träningen avskräcker inte spelarna i EIF B17 laget
Publicerad: 17.01.2023 15.57

Lång väg till träningen avskräcker inte spelarna i EIF B17 laget

Som vi berättat om tidigare så spelar vårt B17 pojklag i den högsta möjliga juniorserien kommande vår och sommar. Laget placerade sig så bra i Ykkönen under säsongen 2022 att man erhöll en plats i FM-kvalserien 2023. Många av spelarna blev tyvärr för gamla för spel i B17 serien vid årsskiftet, den kommande säsongen består laget av pojkar födda 2006 och 2007.

I och med att man hade betydligt färre spelare än tidigare säsong i åldersgrupplaget (pojkar B17) bestämde man sig för att locka flera spelare till föreningen genom så kallade tryout tillfällen. Det vill säga öppna träningar där intresserade spelare fick delta och visa upp sina fotbollskunskaper för lagets tränare tillsammans med lagets spelare. Dessa tryouts ledde till att många spelare valde att ansluta sig till EIF:s B17 lag.

Det är första gången som ett EIF juniorlag lockar spelare från så många olika kommuner runt om i Nyland. Vi träffade lagets tränare Johan Estlander och tog reda på varifrån och hur många de är.

Hur många nya spelare har anslutit sig till laget och varifrån har de kommit?

Vi har spelare som anslutit sig från flera olika föreningar. De har tidigare spelat i GrIFK (3 spelare), LoPa (2), NuPS (2) och FC HIK (1). Så hela 8 nya spelare vill spela i EIF kommande säsong.

Hur kommunicerar ni med spelarna? På vilket språk?

Det fungerar jättebra att träna tillsammans, allt går på engelska. Främst för att laget även tränas av engelskspråkiga tränare. Men även för att alla lättare skall förstå vad tränare vill föra fram till spelarna. Enskilt pratar vi sedan svenska och finska med spelarna. Litet spännande är det förstås för spelarna att våga prata det andra inhemska språket med varandra, men det går bra.

Varför tror du att dessa spelare har velat kommat tiil EIF?

Viktigast är ju det att laget spelar på en hög nivå, men även för att de vill utvecklas som spelare. Dessutom tror jag att det arbete vi gjort de senaste åren har visat att det vi gör här i förening är ett bra arbete. Hela vägen från junior till seniornivå.

Till sist, hur stor förstärkning är de nya spelarna i B17 laget?

Många av spelarna är helt klart spelare som kommer att vara viktiga i vårt lag den kommande säsongen. Förutom det hoppas jag att flera av spelarna kommer att utvecklas i laget.

Vi träffade även två av spelarna som åker till träningarna från Lojo flera gånger i veckan och till först fick de berätta litet om sig själv.

Jag är Tuukka Ryhänen, bor i Lojo. Jag började spela fotboll när jag var 3 år gammal, aktivt började jag träna som femåring.Jag har spelat hela min karriär fram tills nu i LoPa

Nico Pelkonen, jag bor i Lojo och jag började spela fotboll när jag var jätteliten. Jag startade fotbollspelandet i FC Lohja varifrån jag flyttade till LoPa, efter några säsongen flyttade jag till NuPS och nu har jag spelat de tre senaste säsongerna i GrIFK.

Följande självklara fråga är; varför intresserade EIF?

Utvecklingsmöjligheterna började ta slut i LoPa för mig personligen konstaterar Tuukka. Då föreslog man åt mig att jag skulle söka mig till EIF för att utveckla mig vidare. Personer kring mig visste att laget har bra tränare, man utvecklar spelarna och så spelar laget på en hög serienivå.

För mig var möjligheten att spela på en hög nivå samt utvecklas individuellt en av de viktigaste orsakerna jag valde att flytta till EIF säger Nico. Jag vill spela på så hög nivå som möjligt för att utvecklas som spelare.

Vad är era mål inom fotbollen och som fotbollsspelare?

Jag har inga riktigt klara mål just nu säger Tuukka medan Nico vill komma så långt som möjligt som seniorspelare. Båda konstaterar dock unisont att just nu gäller det att utvecklas som spelare och ta en plats i öppningselvan.

Självklart måste vi fråga hur det går i språkbadet på fotbollsplanen:

Båda skrattar glatt och konstaterar att det har varit riktigt bra att träna tillsammans. Vi försöker prata svenska med spelarna från Ekenäs och de försöker prata finska med oss så det är riktigt lärorikt för oss alla. Själva träningarna går på engelska säger Tuukka, så där förstår vi alla varandra jättebra avslutar Nico.

Gruppfoto: Fotograf Kjell Svenskberg