Ligafotboll efter 36 år - “Hoppas publiken ser det som en chans att se riktigt bra juniorfotboll"
Publicerad: 19.01.2023 22.29

Den 29 januari drar B-juniorernas FM-kval igång. Tränaren Johan Estlander har på kort tid svetsat samman laget som har många nya spelare.

• Det har varit lite stressigt, men kul, säger Johan Estlander.

Bara tio dagar efter att förra serien var slut började träningarna igen med pojkarna födda 2006 och 2007. Samtidigt gällde det att locka nya spelare - och intresset att spela i ligan fanns. Laget har åtta nya spelare från Nummela, Lojo, Grankulla och Hangö.

• Det är roligt att de vill komma hit och spela.

Har du hunnit bygga ihop laget?
- Jag skulle gärna ha haft en månad till. De flesta spelarna är nya både för mig och för varandra. Vi tar nya steg varje vecka.

Vad fokuserar du på nu inför seriestart?
- Den senaste månaden har vi fokuserat mest på försvarsspel. Vi har behövt ändra spelstil sedan förra säsongen. Spelarna har andra egenskaper än de hade i fjol. Vi behöver hitta vårt sätt att spela.

För att få en uppfattning om nivån på motståndarlagen har Johan Estlander kollat på bland annat en av HJK:s träningsmatch.
- Nivån är väldigt hög. Det är kul att se hur duktiga spelarna är. Det blir en bra utmaning för oss.

Vilka förväntningar har du på ditt lag?
- Jag har inte en klar förväntning rent resultatmässigt. Det blir tufft, men jag vill att vi gör det här tillsammans som ett lag. Vi kommer långt på det, säger Johan Estlander.

Han är tydlig med pojkarna om att den kommande säsongen inte definierar vilken fotbollsspelare de blir i framtiden. Han vill istället att de ska se det som en sällsynt chans att spela och uppleva kvalitativ fotboll.

- Det kommer att finnas landslagstränare och scouter på varje match. Det är såklart bra att visa vad man går för. Men för mig är det viktigt att få pojkarna att njuta av matcherna, inte känna press.

Du ägnar mycket tid åt laget och pojkarna - vad driver dig?

• Jag kan inte leva utan fotboll. Jag trivs med att träna juniorer i just den här åldern. Det är fina killar. Jag är glad över att få vara med dem en tid i deras liv. Jag känner igen mig själv i dem på många sätt. Jag hoppas jag kan lära dem sådant jag själv hade behövt lära mig som yngre.

Under sin spelarkarriär hann Johan Estlander uppleva många olika tränare med lika många tränarstilar.

• Jag har hittat en tränarstil jag vill visa killarna, säger han.

När Johan Estlander lade fotbollsskorna på hyllan för några år sedan trodde han inte att han skulle få uppleva samma spänning eller uppladdning inför en match igen, men han hade fel.

• Att se mina egna spelare spela och utvecklas är minst lika häftigt!

Lördagen den 29 januari spelar EIF B-17 sin första ligamatch mot PKKU i Kervo. Första hemmamatchen är den 19 februari. Då hoppas Johan Estlander att alla fotbollsintresserade kommer till Centrumplan i Ekenäs för att se landets bästa B-juniorer spela.

• Senast EIF haft ett lag i ligan var 1987. Jag hoppas publiken ser det som en chans att se riktigt bra juniorfotboll. Publiken påverkar spelarna positivt och är en extra krydda för våra spelare.

Instagram: @eif_p17

Text: Charlotta Svenskberg