Eif F07 -Avancemang till division 1
Publicerad: 19.12.2020 00.00

Eif F07 -Avancemang till division 1

Säsongen 2020 var både utmanande och framgångsrik för F07. Innan säsongen delades laget som bestod av två årgångar flickor födda 2006 och 2007. För F07 betydde det att laget för första gången kunde spela i en serie med jämnåriga flickor. Laget består av 18 spelare vilket är sällsynt för flicklag då lagen ofta består av två årgångar för att få spelarna att räcka till. Det som är extra roligt är att spelarna kommer från hela regionen (Hangö, Karis, Pojo, Ekenäs) och har lagmedlemmar med både finska och svenska som modersmål. Flickorna får på det här sättet ett nätverk de har nytta av i framtiden oberoende av fotboll.

Då laget har 18 spelare kunde vi delta med två lag i olika serier 8 vs 8. Lagen spelade i division 4 ochdivision 2. Det betydde att alla spelare fick mycket speltid och på en nivå som motsvarade den individuella utvecklingskurvan. Flickorna har tränat flitigt och med bra inställning hela säsongen, trots Covid 19 restriktioner under våren. Det är glädjande att se det stora deltagarantalet på träningar och andra evenemang som lagledningen ordnat. Vi kunde se stora individuella framsteg och även lagspelet samt spelförståelsen utvecklades positivt. Bruno Vivas anslöt till tränarstaben vilket resulterade i en högre nivå på träningarna, vilket är helt avgörande för att fortsätta spelarnas och lagets utveckling.

Förutom det fotbollsmässiga har laget jobbat med mental träning och föreläsningar om välmående som helhet. För att kunna skapa ett välfungerande lag behöver individerna må bra och känna sig trygga i laget. Resultatmässigt var säsongen mycket lyckad. I division två gick laget från klarhet till klarhet med 10 vinster och två oavgjorda, vilket i en mycket jämn serie gav en första plats och avancemang till division 1 för säsongen 2021. Division 4 slutade med 6 vinster och 6 förluster. De flesta spelare kunde i något skede av säsongen känna på nivån i division 2. F07 är ett talangfullt lag med en utomordentlig inställning och fysiskt tunga att möta. De flesta jämna matcher kan laget vända till sin fördel och matcherna mot PK-35 och Gnistan resulterade i 4 poäng. Laget har en riktig striker i Alisa Nordström som gjorde 41 st mål i division 2 och gjorde sin debut i damlaget. Inom de närmaste åren kommer flera flickor från laget att synas i damlaget. I lagets sista match för säsongen då serien inte ännu var avgjord behövde laget förbättra sin målkvot. Tränarstaben satte upp ett mål på 17-0 och matchen slutade 20-0. Vilken prestation!

Vårsäsongen 2021 kommer laget börja spela på stor plan 11 vs 11 i division 1 i södra området. Det är för tillfället den högsta nivån för F07, vilket betyder att publiken kommer att erbjudas mycket fin flickfotboll på centrumplan nästa sommar. Laget har nu 5 månader sig på att förbereda sig för den tuffa utmaningen att möta lag som HJK som har ”try-outs” för att samla de bästa spelarna i Finland till sitt lag. Det enda sättet EIF F07 klarar sig mot individuellt skickligare lag är genom bra inställning, hårt jobb och att spela som ett lag!