Jänttis straffräddningar räddade Akademin - 3-2
Publicerad: 01.07.2021 23.23

Jänttis straffräddningar räddade Akademin - 3-2

Jonathan Jäntti gjorde säsongsdebut mellan stolparna i fotbollsmatchen mot Club Latino Espanyol (CLE) i division-III. Akademin tog sin andra seger, 3-2 (2-1). Men det behövdes två straffräddningar av Jäntti för att klara hem tre poäng. Segermålet gjordes av Castor Westerholm, som nickade in segermålet efter en hörna.

När CLE spelar sina matcher kan man alltid räkna med att det hela tiden händer någonting. Standarden på matchen blev lidande av ideliga frispark och något organiserat spel var svårt att få till stånd. Många gånger var det efter fula efterslängar, ojusta tag i närkamperna, snudd på polsk riksdag. Varningarna duggade tätt.

EIF gick redan efter sex minuter till ledning efter straff. Mergim Buschi fälldes innanför straffområdet och tog själv hand om straffen och nätade säkert. Men helhetsintrycket är allt annat än bra. Av någon underliga anledning var han också inblandad i CLE:s andra straff. Han får tacka Jäntti för att det inte blev förlust.

Akademins andra mål gjordes av anfallaren Robert Bäckman och det efter en riktigt bra kombination av Simon Lindholm och Buschi. Men sedan rasade spelet ihop. CLE fick lite mer att säga till om och lyckades också reducera och kvittera.

Castor Westerholm stod för segermålet. Buschi lade upp en hörna från vänster. Och vid bortre stolpen fanns Westerholm helt omarkerad. Han fick bollen på pannbenet och den damp smått överraskande ned i bortre hörnet, 3-2. Seger och tre viktiga poäng. Men det var nog också allt.

Ducca Nyman