Akademin förlorade i skymningen
Publicerad: 12.08.2021 23.17

Akademin förlorade i skymningen

Ekenäs Centrumplan har en alldeles utmärkt elbelysning också för kvällsmatcher. Men när Akademin i division-III förlorade mot Sexy Pöxyt från Esbo med 0-2 (0-1) avgjordes matchen i skymningen (snudd på äkta höstmörker). Staden hade förmodligen glömt att det var fotbollsmatch och att sätta på elbelysningen. Det är dystert.

EIF akademi spelade en rätt hyfsad match. Men det var gästerna som gjorde målen. Det andra på straff. Men hemmalaget var ändå rätt tamt framför gästernas mål. Några riktigt heta situationer lyckades man inte skapa.

Joona Tapani som varit långtidsskada börjar sakta återhämta sig. Nu hoppade han i slutet av andra halvlek och spelade för säsongen sina första minuter. Också Ville Sevon på högerbacken är på väg tillbaka. Han spelade sin andra match från start. Det är positivt och båda är välkomna tillbaka och breddar truppen med tanke på höstmatcherna i division-I.

Pöxyt gick tog ledningen i första halvlek då Niklas Ahvonen på kontring kom fri från högerkanten. Han gjorde inget misstag, 1-0 (32 min.). Den sista spiken i akademins kista slog Michael Warner in på straff, 2-0 (85 min.).

En rätt talrik publik följde med matchen - slutet i skymningen. Tyvärr.

Ducca Nyman