Akademin går bra – saknar tränare
Publicerad: 15.05.2022 21.29

Akademin går bra – saknar tränare

Det går just nu bra för EIF:s akademilag i division-III. I senaste matchen (lördag) mot EsPa från södra Esbo vann akademin med 2–0 (0–0). Det här är lagets andra seger och ligger för närvarande på en fjärde plats i tabellen.

Enda förlusten hittills kom i hemmamatchen mot nuvarande serieledaren Sexypöxyt från Esbo –och i den matchen hade akademin väl kunnat ta poäng.

Om det just nu går bra för akademilaget finns det ändå ett problem. För närvarande söker laget en ny tränare. Mot EsPa fanns ingen tränare eller lagledare med. Lagets sköttes av Merghim Bushi, som också spelade i matchen.

– Den här gången gick det bra. Men det skulle vara viktigt att vi har en som leder matcherna. Jag hoppas att EIF snabbt får frågan löst, säger Jakob Gottberg.

Han har hela vintern tränat med representationslaget och kunnat hålla formen. Gottberg stod också för passningen till 1–0 målet.

– Jag gav ett inlägg från min kant och inne i boxen (framför EsPas mål) fanns Lucas Lönnqvist på rätt plats och kunde nicka in bollen, säger Gottberg.

För akademins andra mål stod Merghim Bushi, som på tilläggstid (90+) kunde snitsa, och definitivt punktera kampen, in 2–0.

EsPa drabbades av två röda kort och fick på slutet spela med nio man (åtta utespelare).

Akademins följande match på centrumplan spelas onsdagen den 18 maj kl. 18.30. Då kommer BK-46från östra Raseborg på besök. För två år sedan när lagen möttes i Ekenäs fanns över 600 betalande åskådare på läktarna – ingen usel publiksiffra för division-III.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll