Akademin sprang på pumpen i Esbo
Publicerad: 15.06.2022 13.13

Akademin sprang på pumpen i Esbo

Ekenäs IF:s akademilag i division-III förlorade knappt borta motFC Espoo. Hemmalaget vann 2–1 (0–1). Segermålet gjordes på tilläggstid (90+5). EIF:s mål gjordes av Merghim Bushi.

Det var premiär för EIF-akademins nye tränare Hugo Henriques från Portugal. Han har bara hunnit vara några dagar i Ekenäs och tränat två gånger tillsammans med truppen.

Sebastian Snabb var med som lagledare. Han säger att Henriques gjorde några byten i andra halvlek. Det gjorde att spelet på planens en aning ändrade.

– Jag tror han ville se hur spelarna fungerar. Det verkar iallafall som om han vet vad han vill. Det kan i fortsättningen bli riktigt bra, tror Snabb.

EIF gick till ledningen i 40:e minuten. Efter ett inkast från höger hamnade bollen hos Bushi som fanns inne i hemmalagets box ochgjorde ett riktig snyggt mål. Det här är Bushis sjätte fullträff efter sju omgångar. Men tabellen haltar en aning.

– Vi gjorde en bra första halvlek. Jag tycker vi hade bra kontroll över händelserna, och borde ha gjort fler än bara ett mål, säger mittfältsspelaren Selim Snabb.

FC Espoo kvitterade genom Aku Haajannen (1–1, 60 min.) och segermålet (2–1, 90+5) gjorde av Samir Shkreli.

– Visst grämer det att förlora så här. Vi borde varit värd en poäng, säger Selim Snabb.

Det här var EIF:s tredje förlust. EIF:s följande match spelas den 17 juni hemma mot FC Finnkurd.

Ducca Nyman