Odiskutabel seger för EIF
Publicerad: 19.05.2023 20.17

Odiskutabel seger för EIF

EIF 4–0 KJP

När EIF:s damer tog emot KJP från Kouvola på Ekenäs centrumplan på torsdag var det en match som emotsågs med viss spänning i EIF-lägret. Trots en väldigt bra start på säsongen var det fortfarande oklart vad motståndet i serien står för och tabellfemman KJP var en helt ny bekantskap.

Men KJP hade tagit sig till plats med en bytesspelare och från första minuten såg laget ut som om laget kommit för att förlora. EIF dominerade totalt de 15 första minuterna och lyckades inom denna person göra både 1–0 via Sofie Lindgren och 2–0 via Iida Äijö.

EIF hade kunnat fortsätta där de stod och ösa in mål på mål. Men av någon orsak var laget inte intresserat av att göra mycket mer än hålla i bollen och händelserna. Vilket inte i och för sig var svårt allt för ett lag som trots att det underpresterade var klart bättre än motståndarna. Hade man haft svårt att sova så kunde man han räknat Sofie, Iida, Sofie, Iida…

Det blev också matchens slutliga målrytm. Sofie satte in 3–0 innan nån hade hunnit vakna till andra perioden och det gick inte alltför länge innan Iida satte in sista målet för dagen.

Det finns inget illa att säga om att EIF kunde vinna klart utan att alls spela på sin högsta nivå. Och på pluskontots ska skrivas att nu fick Hugo Henriques en god möjlighet att rotera kvinnoskapet ordentligt och alla fick vila litet, vilket är väldigt viktigt med tanke på fortsättningen av säsongen. Men om EIF stundvis i bland spelat strålande i år och ändå vunnit klart så var det här en match där EIF lämnade fem-sex mål ogjorda. Så total var EIF-dominansen och så totalt var KJP inte med i denna match.

En annan positiv sak för de grönvita var att Jill Illman nu kunde spela obehindrat efter en sträckning i låret och att Jenna Laukkanen igen är i spelskick. Catarina Lopes frånvaro handlade om en väldigt bra sak, hon har påbörjat en UEFA A-tränarkurs vilket är goda nyheter för laget och föreningen.

EIF ligger nu tvåa i tabellen efter ToTe på samma poäng. Nu blir det en knapp två veckors paus innan NuPS kommer på besök 31.5. Då möter seriens bästa försvar seriens bästa anfall.

Dagens lirare: Engla Ahlberg.