Två snygga mål förde upp EIF i topp
Publicerad: 18.06.2023 23.45

Två snygga mål förde upp EIF i topp

Ekenäs IF:s fotbollsdamer gjorde en prakt match i toppmötet på Centrumplan i division-III mot serieledaren Gnistan från Åggelby. EIF vann 2–1 (1–0) efter två snygga fullträffar och tog temporärt över serieledningen. Med en match mindre spelad för Gnistan.

Matchen spelades mitt på dagen i tryckande hetta. Båda lagen klarade det knepiga förhållandet riktigt bra. Men det tog ordentligt på krafterna.

EIF var det dominerande laget och den höga press i motståndarnas försvarszon vållade det gästande laget problem.

EIF tog ledningen 1–0 (23 min.) efter en perfekt träff av Melina Lundin på bollen. Den landade snyggt i bortre mål gaveln – Gnistan målvakt Paula Kottonen hann knappt blinka. Det är inte ofta man ser sådana här fullträffar i division-III.

Och 2–0 målet gick inte heller av för hackor. Sofia Fagerström bröt ett gnistan-anfall på mittfältet, avancerade snabbt och friställde med en exakt passning Jill Illman som nätade galant – 2–0 (82 min). Också det målet var som taget ur fotbollens ABC-bok.

Och precis som i stora viktiga internationella matcher skall givetvis hörnflaggan få sig en kick – Jill Illman sparade inte på krafterna och sin glädje. Och är värd det.

Gnistans reducering kom på tilläggstid (90+3) efter ett missförstånd i EIF-försvaret. Emmi Rajala kunde enkelt göra 2–1. Men fler mål blev det inte.

I EIF spelade mittbacken Sofia Fagerström lugnt, säkert och balanserat. Hon fick bra hjälp av Engla Ahlberg. På mittfältet fanns Josefine Sjöblom och Catarina Lopes som båda jobbade hårt i värmen. Och i anfallet slet Jill Illman och Sofie Lindgren gav med sin snabbhet Gnistan en hel del huvudbry. Men hela laget är värd en eloge för sin fina insats.

– Det här var en riktig lagseger, konstaterade Josefine Sjöblom glad och lite trött efter matchen.

Ducca Nyman

Foto: Viivi Kandelin