Stabil seger för EIF:s damer i debuten
Publicerad: 23.07.2020 00:00

Stabil seger för EIF:s damer i debuten

Med tre träningsmatcher i bagaget utan förlust var det upp till bevis för EIF:s damer i kväll när de inledde säsongen i damfyran på hemmaplan mot Pohjois-Espoon Ponsi.

Motståndarna visade sig vara bekanta för de många juniorerna i laget som mötte i stort sett samma lag i fjol i B-flickorna division 3 och då förlorade.

I dag var en annan dag och resultatet mycket bättre. Matchen var jämn även om EIF:s försvarslinje var stenhård genom hela matchen och motståndarna inte egentligen hade ett enda bra skott på mål.

Med Jill Illman som mittback och nollfemmorna Engla Ahlberg, Sofia Fagerström och Astrid Johansson som alternerande försvarare släpptes ingen igenom. Och målvakten My Wahteristo sprider lugn genom sitt säkra spel.

Trots ett ganska jämnt spel var det EIF som höll i bollen mera och framför allt på högerkanten gjorde laget många anfall. I 21:a minuten bröt sig EIF dock in i mitten och efter tre, fyra skott på mål lyckades Emma Westerdahl näta för hemmalaget.

I andra halvlek var bollinnehavet igen klart hos EIF:s damer även som det var svårt att skapa chanser framför motståndarens mål. Men i halvlekens slutminuter lyckades Ida Wiberg komma loss tack vare ett fint volleyinlägg av Ida Westerlund. Wiberg rundade målvakten och punkterade matchen 2–0. Sen återstod några minuter av total panik i EIF-försvaret men laget redde ut stormen och fixade en helt rättvis 2–0-seger.

För lagets tränare Bruno Vivas var detta den fjärde matchen och fortfarande har laget inte förlorat, trots att Bruno haft relativt kort tid att träna med laget.

Enligt tradition delar laget ut en pokal i renaste plast till en spelare som utmärkt sig under matchen. I dag begick priset till Engla Ahlberg.

Ett stort tack går till publiken som snabbt räknat var på den bättre sidan av 150 trots tvivelaktigt väder. På läktaren scoutades både föräldrar, tidigare ansvarspersoner inom damlaget och en hel drös tidigare damspelare som hejade sitt gamla lag till seger. EIF:s damer tackade också publiken för stödet. Det här laget bjuder på gladfotboll och god stämning. Välkomna igen nästa torsdag 30.7 då EIF möter HooGee Wellamot i Åggelby i Helsingfors.