Portugal levererar en ny tränare till föreningen – säg hej till Hugo!
Publicerad: 08.06.2022 12:44

Portugal levererar en ny tränare till föreningen – säg hej till Hugo!

Hugo Henriques är föreningens nyaste tillskott på tränarfronten och föreningens ordförande Niklas Busk berättar att det känns som en lottovinst att få portugisen till EIF. Förhandlingarna med honom har pågått en tid redan berättar Busk, som anser att portugisen påvisar stor moral då han respekterade sitt tidigare kontrakt och stannade i Portugal tills det var slut den 31.5.

- EIF som klubb har en historia och ambitioner som jag lockas av, berättar Hugo. Det är också fint att få komma till en stad där fotbollen är stark.

Hugo har spelat fotboll sen barnsben men visste tidigt att det var tränarkarriären som han ville satsa på. År 2012 som nyutexaminerad fotbollstränare kom Hugo första gången till Finland, till Peimari United. Där hade han en stor förtjänst i klubbens utveckling, bl.a. steg klubbens representationslag till herrtvåan under hans ledning. I fem säsonger var Hugo Peimari United trogen tills han fick ett uppdrag att hitta spelare och utbilda tränare runtom i södra Europa.

- Då pandemin slog till återvände jag till min hemstad för att jobba i min fostrarklubb där jag hade ett projektarbete som tog slut nu i maj.

När pandemin lättade och kontraktet närmade sitt slut kontaktades Hugo av några bekanta som rekommenderade EIF för honom.

- Jag har hört mig runt och hört gott om klubben. Efter en ingående presentation av klubben och mina blivande arbetsuppgifter av ordförande Busk, kände jag att det här stämmer överens med mina egna värderingar. Jag hoppas att jag med hjälp av min kompetens kan hjälpa klubben att vidareutvecklas.

Till en början kommer han att ta över som ansvarig tränare i EIF Akademin och F18 laget. Likaväl kommer han att vara involverad i samarbetet med damerna, så att den påbörjade processen att utveckla damfotbollen fortsätter.

Hugo landade på eftermiddagen den 7.6 i Helsingfors, hade ett kort möte med verksamhetsledaren och ordförande och var redo efter det att åka med klubbens F18 lag på match till Esbo. Under det korta mötet hade portugisen också många andra förslag som föll i mycket god jord hos de närvarande. Det kan alltså konstateras att första intrycket är berusande gott!

- Till alla i EIF-familjen vill jag säga att min önskan är att vi tillsammans kan bli bättre. Jag lovar hjälpa alla funktionärer i EIF så att vi alla är nöjda.

Bem-vindo Hugo!