​Jukka Karjalainen vald till verksamhetsledare för föreningen
Publicerad: 27.01.2023 19:52

​Jukka Karjalainen vald till verksamhetsledare för föreningen

Det var en enhällig styrelse som på styrelsemötet 26.1. 2023 valde att anställa den 38-åriga fotbollspersonen Jukka till verksamhetsledare för föreningen. Redan som 17-åring började Jukka sin tränarkarriär och har hunnit träna allt från juniorer till seniorer, idag besitter han även en UEFA Pro licens. Det intressanta är att han också har en gedigen erfarenhet av den administrativa sidan från ett föreningsperspektiv. Jukka är uppvuxen i Jakobstad och hans modersmål är finska men harn svarar på äkta Jeppis-dialekt att ”no kan ja he no” på frågan om han talar svenska.

- Hela mitt liv har snurrat kring fotbollen och jag har sett föreningars verksamhet ur spelarens, den föreningsanställdas, tränarens och juniorförälderns perspektiv. Jag tror att denna erfarenhet ger mig stöd i att verka som verksamhetsledare och stärka föreningen och föra den framåt.

Jukka tillträder som verksamhetsledare den 1.3.2023 och kommer att arbeta heltid. Till hans arbetsbild hör att leda det operativa arbetet i föreningen.

- Jag är otroligt ivrig inför den här nya och annorlunda utmaningen i mitt liv, säger Karjalainen. De grunder föreningen har övertygar mig och jag vill ytterligare stärka och utveckla dem.

Föreningen förespråkar realistiska målsättningar

I några år har föreningen arbetat på att få grunderna för verksamheten förstärkta. Det innebär bl.a. att ha en utstakad spelarstig som börjar med familjefotbollen för två-åringar och når ända till vuxen ålder. Föreningens vision är att spelarna hålls kvar i föreningen och att öka antalet egna spelare i representationslagen. Det här förutsätter att målsättningarna på alla nivåer läggs realistiskt i enlighet med de resurser som föreningen besitter.

Posten som verksamhetsledare lockade glädjande många trots att det inom den finska fotbollsvärlden just nu upplevs som svårt att få lämpliga personer att söka lediga jobb.

- Vi hade ett antal bra sökande men Jukka är på en egen nivå med den erfarenhet han besitter. Under intervjuerna med honom framkom direkt en gemensam syn på vilken riktning föreningen behöver och hans sociala färdigheter var imponerande, säger föreningens ordförande Niklas Busk.

Karjalainen flyttar till Ekenäs inom februari och säger att han genast vill lära känna föreningen för att ta reda på var styrkorna finns både på plan och utanför planen, vad vi önskar förbättra och i vilken ordning.

- Allt kommer dock att ske i enlighet med föreningens värderingar och strategi. Och tillsammans. Fotboll är ju en lagsport, säger Karjalainen.