Oy Soya Ab
Publicerad: 25.10.2023 22:42

Oy Soya Ab

Vem har inte hört talas om tofu? Men för många Raseborgare är det okänt att marknadsledaren på området, Jalotofu, tillverkas i Ekenäs. Fabriken ligger i Leksvall, alldeles intill Hangövägen, men ändå i ett mycket lugnt läge. Varje dag skickas cirka 12 000 paket tofu från fabriken till butiker runt om i Finland.

Företaget grundades 1989 och har sedan dess vuxit större, år för år, och är idag en stor arbetsgivare i Raseborg. Företaget har 30 anställda och utför skiftesarbete. Företaget har en press på att växa och vill bl.a därför investera i sina anställda. Det är därför det vill erbjuda sina anställda en konkurrenskraftig lön och bra förmåner. Det investerar även stort i arbetssäkerhet och välbefinnande på arbetsplatsen.

Som arbetsgivare är Oy Soya Ab rättvis, flexibel och erbjuder bra och professionella arbetsförhållanden. Arbetskarriären börjar vanligtvis från ett säsongs- och deltidsanställning till en heltidsanställning. På grund av den starka tillväxten behövs mera arbetskraft, särskilt inom produktion och förpackning. De har en bra stämning på arbetsplatsen vilket de är stolta över, men god orsak. Det är även något de vill satsa på även i framtiden. Soya är en tvåspråkig arbetsgivare, så man klarar sig där bra på båda inhemska språken.

För tillfället är de huvudsakliga konsumenterna av Jalotofu unga kvinnor. Oy Soya Ab vill dock bryta fördomar, och strävar efter att öka populariteten också bland män. Tofu har ansetts vara ett substitut för kött, men det är det inte. Tofu är ekologisk mat och Oy Soya ABs Jalotofu, är en Premium-produkt i denna kategori. På företagets hemsida kan man hitta bra recept för att använda produkten och de har varit populära.

Oy Soya Ab vill synas utåt som ett lokalt företag. De är stolta över sitt läge och vill bidra till ett livskraftigt Raseborg. De har varit med på bl.amatmässa i Fiskars och vill i fortsättningendelta i andra lokala evenemang. Att sponsra EIF är ett trevligt sätt för företaget att vara med och bygga ett levande Raseborg och att sponsra juniorer är en naturlig fortsättning på att sponsra representationslaget. Henri Marjala från Oy Soya Ab betonar att barn är en bra investering. Det är fint att vara med och möjlggöra att så många som möjligt ska kunna delta, skaffning för ny utrustning och tränarutbildning. Hobbyer är viktiga för barn och unga, och därför är Oy Soya Ab stolt sponsor för EIF.

Kukapa ei ole kuullut puhuttavan tofusta. Mutta se mikä on monelle Raaseporilaiselle tuntematonta, on että alan markkinajohtaja Jalotofu valmistetaan Tammisaaressa. Tehdas sijaitsee Leksvallissa aivan Hangontien vieressä, silti hyvin rauhallisella paikalla. Päivittäin tehtaalta lähetetään kotimaan kauppoihin noin 12 000 pakettia tofua.

Yritys on perustettu 1989 ja on sen jälkeen kasvanut vuosi vuodelta isommaksi ja on tänä päivänä merkittävä työllistäjä Raaseporissa. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä 30 henkilöä ja yrityksessä tehdään vuorotöitä. Yrityksellä on kasvupaineita ja haluaa senkin takia panostaa työntekijöihinsä. Siksi se haluaa tarjota työtekijöilleen kilpailukykyisen palkan ja hyvät työsuhde-edut. Myös työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin halutaan panostaa kunnolla.

Työnantajana Oy Soya Ab on reilu, joustava ja tarjoaa hyvät ja ammattimaiset työpuitteet. Työpolku avautuu yleensä sesonki- ja pätkätyösopimuksesta kokoaikaiseksi työtekijäksi. Kovan kasvun vuoksi varsinkin tuotanto- ja pakkauspuolelle tarvitaan useampia tekijöitä. Se mistä ovat syystäkin ylpeitä, on työpaikan hyvä ilmapiiri. Siihen halutaan jatkossakin panostaa. Soya on kaksikielinen työnantaja, jonka palveluksessa pärjää molemmilla kotimaisilla erittäin hyvin.

Oy Soya Ab haluaa näkyä ulos päin paikallisena yrityksenä. He ovat ylpeitä sijainnistaan ja haluavat omalta osaltaan kasvattaa paikallista elinkeinoelämää. He ovat olleet mukana mm. Fiskarsissa ruokamessuilla ja haluavat jatkossakin olla mukana myös muissa paikallisissa tapahtumissa. EIF:n sponsorointi on yritykselle mieleinen tapa olla mukana rakentamassa elinvoimaista Raaseporia. Junioreiden sponsorointi on luonteva jatko edustusjoukkueen sponsoroinnille. Oy Soya Ab:lta Henri Marjala painottaa, että lapset ovat hyvä investointi ja on hieno asia olla mukana mahdollistamassa mahdollisimman monille osallistuminen, uusien välineiden hankinnan ja valmentajien koulutusta. Harrastukset ovat lapsille ja nuorille tärkeä asia ja siksi Oy Soya Ab on EIF:n ylpeä sponsori.

Besök företagets hemsida här - Vieraile yrityksen kotisivulla tässä

Foto: Patric Westerlund