Tre nya UEFA A-tränare i föreningen
Publicerad: 19.12.2023 22:40

Tre nya UEFA A-tränare i föreningen

Ekenäs Idrottsförening kan stolt presentera tre nybakade UEFA A tränare, vilket är den nästhögsta tränarnivån en tränare kan uppnå. Den högsta nivån är UEFA Pro nivå. Catarina Lopes, Hugo Henriques och Johan Estlander har nu i december slutfört tränarkursen och kan titulera sig UEFA A tränare.

Johan Estlander och Hugo Henriques har förutom UEFA A kursen även erhållet en VAT utbildning, dvs yrkestränarexamen. Bollförbundet i Finland samarbetar med Eerikkilä och Norvalla idrottsinstitut erbjuder i samband med UEFA A kursen en yrkestränarutbildning vilket dessa båda tränare erhållit.

Vägen till examn har skett längs litet olika vägar för dessa tre tränare. Catarina deltog i det Portugisiska bollförbundets UEFA A tränarkurs då hon ville studera på sitt eget modersmål. Medan Johan deltog i kursen på svenska via Norrvalla som samarbetar med Eerikkilä. Hugo studerade på finska vid Eerikkilä.

Kursen är beräknad att räcka 11 månader eller cirka 300 h. Det är en lång och krävande utbildning där tränarna deltar i bland annat 6 närstudieveckor utspridda över hela året.

För föreningens del är detta ett långt kliv i att förbättra och höja nivån på vår verksamhet. Att i en relativt liten förening har en sådan mängd skolade UEFA A tränare är unikt. Genom välutbildade tränare kan vi garantera en kvalitativ utveckling av våra spelare via högt skolade och motiverade tränare. Glädjande är även att utvecklingen tar inte slut efter detta. Under året 2023 har även Anton Brotkin påbörjat UEFA B kursen och Alvaro Corredor Ochoa UEFA C kursen. Vi strävar till att steg för steg gå inför att placera en yrkestränare med i största delen av våra lag för att stöda våra frivilliga tränare i utvecklingen av spelare samt deras egna tränarutveckling.