Bergsäker derbyseger för EIF:s damer
Publicerad: 08.09.2020 00:00

Bergsäker derbyseger för EIF:s damer

När IIF:s damer besökte EIF var det tabelljumbon mot tabelltvåan som möttes. EIF är i år obesegrat på hemmaplan och det enda lag som kommit nära att vinna EIF:s damer är NuPS.

Förväntningen inom laget var en ny seger mot IIF som spelar med en litet tunn och juniorstark trupp. EIF förde också spelet från första början och rasade upp chans på chans, men av någon orsak tappade de bort spelet i slutet av första perioden och såg till och med ut att kunna inkassera ett baklängesmål. Men sen kom det förlösande första målet. Lagets yngsta spelare Alisa Nordström (2007) steg fram och fixade ledningsmålet. Därefter var det igen spel mot ett mål. Med bättre skärpa i lägena kunde EIF i dag ha vunnit med sju-åtta mål. Ida Wiberg fixade 2–0 och 3–0 och i matchens slutskede fick EIF en hörna som Jill Illman nickade via marken och Sofia Fagerström var sista kvinna att röra innan den gick i mål. 4–0 blev det väldigt rättvisa slutresultatet.

Bruno Visas hade igen en gång en full trupp på 18 spelare som han roterade genom hela matchen. Ida Wiberg var på målsnålt humör och steg nu til delad trea i målgörarligan med sex strutar så här långt i år. I dag kunde laget ha presenterat en handfull nya målgörare men den yttersta skärpan verkar saknas.

Som helhet var det ändå en bra match av EIF där damerna var det klart bättre laget som kunde rulla boll i alla riktningar. I målet delade Juliana Drugge och My Wahteristo på speltiden som i dag fick jobb mest med att hålla sig varma.

Hittills har EIF spelat sex av åtta matcher med bibehållen nolla, vilket säger en hel del om att laget balanserar upp en viss måltorka med ettseriens bästa försvar.

EIF ligger fortfarande två med 19 poäng och knappar tillfälligt in försprånget till Lohjan Pallo som har 21 poäng i en ständigt haltande serie där de spelat en match mindre.

Dagen lirare belönad med en pokal i renaste plast: Alisa Nordström.