Bra försvar nyckel till framgång
Publicerad: 04.08.2021 22:35

Bra försvar nyckel till framgång

Ekenäs IF:s fotbollsdamer ångar på i division-IV. Sex matcher och lika många segrar och fina 23 - 3 i målkvot. Det vittnar om bra försvar och en bra målvakt i Juliana Drugge. I toppmatchen mot FC Wild från Veikkola i Kyrkslätt hade EIF inget besvär. Seger, stabilt spel – 4 - 0 (3 - 0). Drugge hade inte alltför mycket att göra. Men de gånger det behövdes ingrep hon säkert.

Försvarsspelet leds till stor del av Jill Illman. Med en hel del fotboll i generna. Morfar Tage Roth i Hangö AIK var en slitstark mittfältsspelare, bra i uppspelet och inte så lite envis. Takterna sitter i.

- Oj oj. Vad skulle han säga om han fick se mig spela? Det är en svår fråga, säger Jill Illman.

Hon säger att det var härligt att vinna. Det var viktigt att hålla nollan, viktigt med tre poäng. Speciellt mot tabelltvåan. Segern betyder ett extra steg mot att vinna serien.

Illman säger att förra säsongen började laget med en ny tränare, Bruno Vivas. En av orsakerna till framgången.

- Vi har lärt känna varandra bättre, vi tränar på centrumplan som har gott om yta. Och vi kan spela vårt eget spel, hålla bollen och skapa lägen, säger Jill Illman.

Astrid Johansson spelade också starkt i centrumförsvaret och på mittfältet höll lagkapten Felicia Gröning bra balans i spelet. Hon spelade starkt i första halvlek. Men det finns många duktiga spelare i laget

Sofie Lindgren och Emma Westerdahl är ack och målfarliga när det får bollen. EIF bjöd stundtals på bra spel. Snabbt triangelspel, en beröring av bollen och någon klackspark rymdes med bland finesserna, men också en ochannan felpassning. Men de var inte många.

Lindgren stod för två mål och Westerdahl för två. Hennes andra var en frispark från cirka 30 meter. Bollen satt snyggt uppe i högra hörnet.

EIF bytte i andra halvlek flera spelare, s.k ishockeybyten. Tempot sjönk i andra halvlek en aning, men bredden i truppen är ändå bra.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll