EIF punkterade toppmötet
Publicerad: 04.08.2021 22:43

EIF punkterade toppmötet

Förväntningarna var höga när FC Wild besökte Ekenäs centrumplan i kväll i damfyrans toppmöte där tabelltvåan mötte tabellettan EIF.

Men förväntningarna punkterades snabbt förrän matchen ens vaknat då Sofie Lindgren i tredje minuten fick en lysande passning av Astrid Johansson och lyckades runda målvakten och skära in 1–0.

Sen gick det inte länge förrän Emma Westerdahl krutade in 2–0 till EIF-damerna. Därefter var det bara en fråga om med hur stor marginal EIF skulle vinna.

En knapp kvart in i matchen fick Sofie igen en passning som hon löpte på och krockade med utrusande Wild-målvakten som tvingades lämna plan skadad.

Det var en stor förlust för det fåtaliga Wildkvinnoskapet som därefter tvingades spela med bara en bytesspelare.

EIF dominerade igen och hade stenkoll på bollinnehavet. Och före pausvilan hade Sofie igen utökat ledningen till 3–0.

Tränaren Bruno Vivas har i två års tid jobbat hårt med EIF:s damer och resultaten blir synligare match för match. EIF rullar boll behärskat både offensivt och defensivt. Inget verkar stressa laget och kombinationen av vuxna spelare och juniorer är en lyckad cocktail. I kväll valde Vivas att inte rotera alla spelare så mycket som i föregående match mot Sexy Pöxyt men bilden är att oavsett vem som deltar i elvan på plan så lyckas EIF hålla initiativet.

Hatten av för FC Wild som trots ständig uppförsbacke och få spelare valde att försöka spela fotboll ända till det bittra slutet. Och papegojmärken till domaren Tonja Weckström som såg till att alla spelare kunde känna sig trygga samtidigt som hon lät dem spela fysiskt hård fotboll.

Inom EIF spelade kollektivet den största rollen. Alla bidrog med vad de kunde oavsett den speltid de erbjöds. Dagens lirar heter ändå Emma Westerdahl som jobbade stenhårt på mittfältet men också stod för två snygga mål. Hård som flinta, omutlig som en skiljedomare. Som grädde på moset presterade Juliana Drugge och försvaret säsongens femte nollmatch medan Sofie Lindgren fixade mål nummer åtta och nio för säsongen vilket för upp henne i en suverän ledning i damfyran oavsett grupp.

EIF tackar som vanligt publiken både för uppbackningen men också för de sportsliga applåderna när motståndarmålvakten bars bort på bår. Fotboll förenar.

Dagens publiksiffra är 169 personer och ett oklart antal hundar. EIF:s damer tackar för uppbackningen och hoppas att den stadigt ökande publiksiffran håller i sig när vi närmar oss avancemangskval.