Coronarekommendationer gällande fotbollsverksamheten
Publicerad: 18.11.2020 00:00

Coronarekommendationer gällande fotbollsverksamheten

Raseborgs stad har igen uppdaterat rekommendationerna gällande hobbyverksamhet, inklusive idrott.

Inom EIF Fotboll tillämpar vi direktivet enligt följande:

• Alla deltagare bör vara helt friska och symtomfria. Personer med symtom, eller i karantän, bör stanna hemma.
  • All utomhusverksamhet kan fortsätta som förr, med följande restriktioner:
    • Alla personer i åldern 15 år eller äldre bör använda munskydd vid ankomst till och avfärd från träning. Detta gäller inte vid själva utövandet av idrotten
    • Inga omklädningsrum är öppna runt centrumplan
  • Verksamheten planeras så att:
    • Säkerhetsavstånd på 2 meter, om möjligt
    • Grupper med mer än 20 personer rekommenderas inte
  • Västerbyhallen är öppen, observera följande:
    • Spelare och funktionärer kommer till träning färdigt klädda
    • Ett lag tränar, andra laget kan använda uppvärmningsområdet normalt (15 min före/efter)
    • Tränaren leder sitt lag in/bort från planen, så att lagen inte möts (se bild nedan)
    • Föräldrar väntar utanför hallen
  • Familjefotbollen kan fortsätta som förr men föräldrar bör bära munskydd.
  • Klubblokalen är stängd för spelare, funktionärer och anhöriga för andra ändamål än möten med maximalt deltagarantal på 10 personer. Munskydd bör användas under möten.