Elias Ahamdi: ”Det var en upplevelse”
Publicerad: 17.05.2023 09:56

Elias Ahamdi: ”Det var en upplevelse”

EIF2:s cupäventyr är över för den här gången. SalPa från Salo, som spelar i Ettan vann utan att bryta ryggen av sig, 2 – 0 (1 - 0). Men EIF2 behöver inte skämmas för sin insats. Visserligen var det försvarsspel i 90+ minuter. Det var genomgående disciplinerat.

Även om SalPa dominerade stort fanns det en liten spelare på planen som trivdes och tog för sig när det bjöds – Elias Ahamdi på mittfältet. I en defensiv roll.

– Jag tycker vi kämpade riktigt bra. Och för mig är matchen en upplevelse. Jag vill utveckla mig som spelare och i den meningen passade matchen som hand i handske, säger Ahamdi.

EIF2 var medvetet om motståndet och satsade också på ett relativt tätt försvar. SalPa saknade visserligen några av representationslagets spelare. Man tog tillfället i akt och roterade spelarna vilket kanske till en del bidrog att tempot var en aning lamt – men det passade EIF riktigt bra.

SalPa tog ledningen 1–0 (44 min.)efter en frispark ute på högerkanten. Finten lyckades och Roope Pyyskänens skott utanför sexton meter överraskade Robin Holmberg i EIF 2 målet. Men att man höll stånd i hela 44 minuter var inte illa.

Matias Sorvali dunkade in 2–0 (66 min). Också det otagbart för Holmberg, som spelade bra mellan stolparna hela matchen. Inget mål kan läggas på hans konto. Snarare var det så att ledningsmålet hela tiden hängde i luften. Det var bara en tidsfråga tills SalPa avgör.

EIF startade med Robin Holmberg (mv), Gustav Lundström, Hugo Filipe, Johan Estlander, Merghim Bushi, Hiski Sundholm, Zacke Ekström, Jimi Backman, Elias Ahamdi, Kristoffer Lindholm och Anton Artzen.

Det syntes nog att både Ekström och Estlander tidigare varit med i lite högre sammanhang. Estlanders glidtacklingar satt som i gamla tider och Ekström, som inledde på sin gamla plats som vänsterback var lika envis som när allvaret gällde.

Men det fanns flere som lyfte sig i cupmatchen. Jimi Backman i försvarslinjen skötte sig så länge han var på banan bra. Gustav Lundström gick heller inte av för hackor. Och fortsätter EIF2 att spela i serien (division IV) så här behöver man inte oroa sig för nedflyttningsspöket – snarare tvärtom.

Vädret var tyvärr inte det bästa tänkbara, men några hundra fanns på läktarna. EIF2 gjorde också i slutet några spelarbyten.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll

Västra Nyland

YLE Västnyland