Grönroos räddningar gav ny seger
Publicerad: 18.08.2020 00:00

Grönroos räddningar gav ny seger

Tom Grönroos i EIF Akademis mål stod för fyra ypperliga räddningar, tre när matchen stod och vägde i första halvlek i division-III-matchen på Centrumplan mot FC Finnkurd. EIF tog sin andra seger i rad, med 3-1 (0-0) och börjar sakta men säkert kravla sig upp ovanför nedflyttningsstrecket.

August Björklund ett- och Antti Ulmanen två mål stod för fullträffarna. Alla tre riktigt snygga mål. Björklund nätade nästan från mållinjen efter bra förarbete från vänster av Jacob Gottberg. Ulmanens 2–0 kom efter en snyggt skruvad frispark, strax utanför sexton metern. Och 3–0 gjorde han lika galant efter att ha helt blivit frispelad.

I föregående omgång borta mot NuPS i Nummela vann EIF 4–2 (1–2). Här gjordes målen av Eetu Pellika 2, Matias Astrada och Jacke Gottberg ett mål vardera.

I slutet av andra halvlek gjorde hemmalaget en rad spelarbyten, vilket gjorde att tempot märkbart sjönk och gästerna kunde ta över spelet, dock utan att riktigt hota EIF/A:s seger.

I Matchen mot FC Finnkurd spelade Agge Björklund starkt på mittfältet. Ulmanen gjorde sitt i anfallet. Jacke Gottberg och Simon Lindholm spelade riktigt hyggligt och visar att skadeproblemen börjar vara förbi. I försvarslinjen spelade Johan Estlander lugnt och balanserat. Men EIF Akademis stora hjälte är onekligen målvakten Tom Grönroos.

Fortsätter EIF Akademi spela i samma stil bör kontraktet klaras hem utan problem. Och klart är att representationslaget inte har någon större nytta av ett akademilag i division fyra.

Ducca Nyman