Akademin fick risbastu av Teräs
Publicerad: 26.08.2021 22:37

Akademin fick risbastu av Teräs

Ekenäs IF:s akademilag i division-III hade bara i början av andra halvlek lite press på sin motståndare, Toukolan Teräs från Majstad i Helsingfors. Men sedan rasade spelet samman och gästerna som är ett topplag i trean vann 5-1 (2-0).

EIF:s reducering kom i början av andra halvlek då Merghim Bushi lyfte in en boll framför Teräs mål. Vänsterbacken Sami Kankaristo fanns bra med och kunde nicka in 1-2. Och innan målet hade Akademin ytterligare ett helt friläge, som man inte lyckades utnyttja.

Efter ett par enkla försvarsmissar i mitten av andra halvlek rymde Toukolan Teräs sin väg och kunde ohotat ta tre poäng. I slutet anföll Teräs sparsamt och spelade enbart på resultat och skonade Akademin från en större förlust.

Men en liten ljusglimt på mittfältet i Akademin fans i höstmörkret. Jakob Metzner på mittfältet. Hans insats var bra, även om han var lite försiktig i närkamperna. Men speluppfattningen och rörelsemönstret sitter riktigt bra.

Målen: Arttu Ratala (1-0, 31 min.), Joona Rämö (2-0, 40 min.). Arttu Rantala 3-1 (63 min.). 4-1 Rasmus Niemi och Joona Rämö 5-1.

Ducca Nyman

Västra Nyland