EIF fortsätter vinna i damtrean
Publicerad: 04.05.2023 22:21

EIF fortsätter vinna i damtrean

PPJ 1–5 EIF

Säsongen andra seriematch i damernas trea spelades på lördag mot PPJ i Helsingfors.

EIF:s damer hade tagit sig till match med något decimerad trupp men ändå fanns det ingen oro inom laget. Försäsongen har gått bra och laget verkar redo.

EIF inledde igen dominant och kopplade kvinnoväldet över mittfältet med en gång.PPJ stretade emot men hade från start svårt att komma över halva plan mot ett EIF som rullande boll över stora ytor och ganska lugnt kunde behärska situationerna.

Ovanligt för idag vara att Jill Illman spelade i topp för att täcka Sofie Lindgrens frånvaro. Det tog inte mer än femton minuter förrän Jill satte in första målet. 11 minuter senare var Iida Äijö framme och nätade efter en stark frambrytning på vänsterkanten. Och i trettionionde minuten var det Catarina Lopes som spikade siffran före pausvilan. 0–3 var kanske inte rättvist eftersom EIF kunde ha gjort mera i anfallet och framryckningarna ibland var litet för bekväma.

Tränaren Hugo Henriquez var i alla fall inte nöjd med helhetsarbetet.

I andra halvlek spädde Jill på med 0–4 innan PPJ gjorde dagens snyggaste mål med ett skott mot övre högra hörnet som välspelande målvakten Julianna Drugge försmädligt fick fingrarna på men inte kunde mota.

Det uppstod dock aldrig någon sen rusch av PPJ. I 79:e minuten kunde Iida Äijö sätta in 1–5 som höll ändå till slut.

Mycket kan ännu ske men det finns något nytt i årets upplaga av EIF damer. Ett lugn och en metodik i spelsättet och en tro på den egna spelstilen verkar prägla hela laget.

Speciellt efter enmatch där man spelade 85 procent men ändå vann klart finns det skäl att tro att hundraprocentiga insatser mot de bästa lagen bör kunna bära ganska långt. Så det blir en intressant säsong och för lagets tips till hemmapubliken är att kom och titta. Det här kan bli en bra säsong med snygg fotboll på Ekenäs centrumplan.

I EIF-laget gjorde Mirva Palm sin debut i damtrean i EIF:s färger med all ära. Hon skyddade sin försvarskant snyggt och säkert. Dagens lirare är ändå Iida Äijö som spelade så det blev fartränder i konstgräset och nästan med våld fixade ett hattrick.