Tredje matchen, tredje vinsten för EIF
Publicerad: 06.05.2023 10:49

Tredje matchen, tredje vinsten för EIF

EIF 3–0 PK-35/2

Tre spelade matcher, tre vinster. Nio poäng. 13 mål gjorda, ett släppt. Tabelletta i damtrean.

Jo vägen är lång och säsongen har precis startat. Allt kan hända och alla lag serien kommer att bli bättre. Men talar man om hur en säsong inletts så är det här den bästa starten i damtrean på ett tag.

Gårdagens möte mot tabellfemman PK-35/2 var en match som lagledningen litet bävade inför. En finländsk storklubb med flera lag på olika vuxennivåer stod för motståndet. Det fanns sak att tro att det här var ett bra lag som kom på besök.

Och det visade sig vara sant. Ser man till hela matchbilden så lyckades EIF med sin egen taktik nästa till punkt och pricka. PK-35/2 hade 18 fysiska starka, tekniska och löpkunniga spelare som gjorde många bra saker med bollen och som spelade en fotboll som är lätt att uppskatta. Men de stötte på en elastisk vägg i form av EIF som trots vissa perioder i underläge rätt så komfortabelt kunde hantera PK-35:s försök att rubba cirklarna.

EIF:s bedrift i går var taktisk. Spelupplägget lyckades för det mesta och när det inte gjorde det så kunde laget försvara som en kvinna och den enda riktigt spännande sekunden inträffade när Juliana Drugge jonglerade med bollen farligt nära mållinjen.

I EIF var det lagets samspel och kollektiva uppoffrande attityd som avgjorde. När man spelat tillsammans länge och dessutom fått de taktiska pusselbitarna på plats så ser vi år ett lag som är mycket mera mentalt moget för spel mot de bästa lagen i denna serie.

Gårdagen insats var igen kollektivets och hur försvar länkar samman med mittfält och anfall. Jill Illman som fått spela i topp de två senaste matcherna har igen visat hur farlig hon är offensivt. Hattricket var inte långt ifrån. Ändå var gårdagens lirare Sofia Fagerström som inte släppte någon över bron.

Nästa match spelas redan i morgon söndag kl. 20.45 då EIF tar emot LoPa i finska cupen på Ekenäs centrumplan
.
#eifdamer #ekenäsif #eiffotboll #naistenkolmonen