Käftsmäll för EIF – ut ur cupen
Publicerad: 19.05.2023 18:46

Käftsmäll för EIF – ut ur cupen

EIF–LoPa 5–6

EIF:s damer mötte LoPa för andra gången denna säsong och med tanke på seriematchen där EIF vann med 5–0 var det tänkbart att EIF skulle vinna även cupmatchen på hemmaplan.

Men fotbollsgudarna ville annat. EIF kom till match med 18 spelare i uppställningen mot 13 i Lopa-lägret. EIF höll boll i cirka 78,4 procent av speltiden men när slutsignalen blåstes efter 2 x 30 minuters speltid (vilket är en förolämpande kort tid för ett vuxet fotbollslag och det skulle aldrig drabba ett herrlag) stod siffrorna 0–0.

EIF hade dominerat, haft bollen, rullat den hit och dit men ändå inte kommit nånstans. Två träffar i ribban men inga låga hörnskott mot en LoPa-målvakt som var lång men just inget annat. Total dominans de sista femton minuterna av matchen, men inga mål.

Varpå följde straffar. Fem straffar för vardera laget. Alla sattes, inte endast en motades. Vid ställningen 5–5 gick straffavgörande till dagens EIF-kapten Engla Ahlberg. Hon missade. LoPa satte sin sjätte straff. LoPa vinner. Grymt läge men sån är idrotten. Ibland bjuder den på fantastiska upplevelser, ibland på förvånande nederlag och personlig besvikelse. Vem vill axla samma ansvar?

Vem har råd att gömma sig just när ansvarstagande krävs som mest? Vem kan leva med att misslyckas när kravet på framgång är som störst? Men det fina i kråksången är att i damlaget stöttar alla varandra. Den svagaste har den starkastes rygg.

EIF gratulerar LoPa för en fin seger mot ett lag som trots överläge inte kunde få till det när det behövdes. Seriematchen på fredag hade satt sina spår och EIF hade svårt med intensiteten och hade behövt höja tempot betydligt mot ett numerärt sårbart LoPa. Men bollen är i bland extra rund och det lag som vann gjorde vad det behövde för att vinna.

Dagens lirare heter Catarina Lopes, spelade överallt, ständigt närvarande.

För EIF:s del fortsätter seriespelet i damtrean på torsdag då EIF möter ToTe i Ladusved. Nästa hemmamatch spelas 18.5 kl. 16 då Kouvolan Jalkapallokerho kommer på besök.