EIF körde in i vägg av betong
Publicerad: 19.05.2023 18:52

EIF körde in i vägg av betong

ToTe/Betoni 2–1 EIF

EIF:s damer besökte ToTe/Betoni i damtrean på torsdag kväll. Matcher mot ToTe hör till de mest oförutsägbara i hela serien. ToTe är ett lag som har massvis av rutin med spelare som tidigare spelat på betydligt högre nivå. Men dagsformen kan variera.

EIF igen åkte på match med en decimerad trupp. Sofie Lindgren satt på ett försenat flygplan nånstans på väg mot Finland och några andra hade anmält förhinder.

Matchen hann inte bli mer än tre minuter gammal förrän för detta ligaspelaren Anita Abu satte in 1–0 för hemmalaget. EIF satte igång jakten på kvittering men det här var en dag då en del av de grönvita spelarna verkade mer intresserade av att skjuta ansvaret på de andra. Och det gick inte väldigt länge förrän kaptenen Jill Illman måste ut från plan pga en försträckning i låret. Jill kunde inte återvända till plan. Siiri Koikkalainen drabbades av yrsel och måste tillbringa en stor del av matchen på bänken. Till pausvilan gick ToTe i en helt och hållet välförtjänad ledning.

I pausen hade Hugo Henriquez några raka besked åt EIF-spelarna. Det krävdes en attitydjustering och ett intresse för eget ansvar för att vända en match mot ett lag som inte var bättre.

Tyvärr gick det så att när andra halvleken körde igång så var det ToTe som igen via Anita Abu gjorde mål i den 51:a minuten. EIF gjorde en klart bättre halvlek och laginsatsen höjdes avsevärt. Men anfallsmässigt var EIF denna kväll för svagt och hade det inte varit för hårt försvarsarbete och uppoffrade spel av framför allt Iida Äijö och Sanna Koskinen så hade matchen kunna sluta sämre. Inhoppande Alina Johansson gjorde också en riktigt bra match.

EIF:s jakt ledde till att Äijö kunde reducerade i 69:e minuten och de sista 15 minuterna av matcherna spelade i EIF-dominans. Men det var litet för mycket litet för sent och ToTe kunde hålla undan.

Dagens lirare: Sofia Fagerström. 🐴

Nästa match spelas på hemmaplan i Ekenäs nästa torsdag på Kristi himmelsfärdsdag kl. 16. Då kommer KJP från Kouvola på besök.