Ekenäs Idrottsförening r.f.Publicerad: 11.09.2024 16:01

​Aktia blir samarbetspartner för Ekenäs Idrottsföreningens juniorfotboll

Aktia har inlett ett tvåårigt samarbete med Ekenäs Idrottsförening (EIF) inom juniorfotboll.

På Ekenäs gröna fotbollsplaner kommer både stora och små fotbollsskor att springa tillsammans när Aktia och EIF förenar sina krafter i detta partnerskap. Samarbetet, som började denna sommar, fokuserar särskilt på de yngsta spelarna som får sin första kontakt med sporten genom aktiviteter tillsammans med sina familjer.

Den geografiska placeringen av föreningen gör den till en naturlig samarbetspartner för Aktia.

“Ekenäs och hela Raseborg är en viktig region för Aktia, och vi vill vara med och stödja lokal hobbyverksamhet och en aktiv livsstil redan från början,” säger Aktias Brand Lead Anna Holtari.

“Samarbetet med Aktia är inriktat på den allra första fasen av fritidsaktiviteter, det vill säga när barnet börjar med sport och provar olika fysiska aktiviteter. Det är fantastiskt fint att Aktia vill vara med och uppmuntra barnen att röra på sig i vår verksamhet,” säger EIF verksamhetsledare Jukka Karjalainen.

Att idrotta tillsammans
Aktia och EIF delar en vilja att överföra grundläggande färdigheter från generation till generation och att arbeta tillsammans som ett team.

EIF lär barnen grunderna i fotboll, medan Aktia förespråkar ekonomiska färdigheter. Ett bra exempel på detta är förra årets Käärijä ekonomi-skola.

Genom samarbetet får föreningens evenemang för barn namnen Aktia PerhEIFutis, Aktia EIFörskola och Aktia KnattEIFutis.

Aktia PerhEIFutis riktar sig till exempel till barn i åldern 2–4 år och deras familjer, vilket skapar en låg tröskel för barnfamiljer att börja med en ny hobby.

“Det är viktigt för oss att göra det möjligt att prova på sporten redan i en ung ålder tillsammans med laget,” fortsätter Holtari. Verksamheten arrangeras både på sommaren och på vintern för att säkerställa rörelse året runt.

EIF i siffror
Ekenäs Idrottsförening (EIF) är en idrottsförening som grundades 1908 i Ekenäs. Föreningen har 54 lag med totalt 500 spelare och 65 tränare. Föreningen spelar en viktig roll i att vara med och bygga upp gemenskapen i samhället i Raseborg och stödja fysisk aktivitet för barn och ungdomar.