EIF:s akademin fortsätter tappert
Publicerad: 04.05.2022 22:34

EIF:s akademin fortsätter tappert

Ekenäs IF:s akademilag fortsätter sin tappra kamp i division-III. I matchen mot EPS reservi blev det oavgjort 1–1 (1–0). En poäng är inte fyskam. Men det fanns bud på mer. Akademin hade i första halvlek flera bra lägen, men bolluslingen rullade inte den här gången hemmalagets väg.

EIF akademin har nu på tre matcher en seger, en förlust och en oavgjort. Det är en bra inledning för det unga laget.

Hemmalaget gick redan efter två minuter till ledningen efter mål av Lucas Lönnqvist. EIF/a anföll på sin högerflank. Försvarsspelaren Janec Jousmaa slog ett bra inlägg där Lönnqvist fick en perfekt träff på bollen med pannan – pang i högra hörnet. Ett riktigt snygg mål.

Sedan radade EIF/a upp ytterligare ett par delikata lägen. Anton Artzen (bra på mittfältet) hade en nick som gick en aning förbi målet plus senare ett skott som gick över tvärslån. Jousmaa och Merghim Bushi hade en bra sekvens där Bushis skott träffade i ribban.

Selim Snabb och Jacob Metzner var på mittfältet tillsammans med Artzen duktiga. Snabb hade efter hörna i andra halvlek en riktig bomb – bollen strök en aning över målet.

– Jag tycker att vi skötte första halvlek riktigt bra. Synd att vi lät EPS reservi kvittera. Men som helhet gjorde vi en stark match, säger Selim Snabb.

I andra halvlek blev spelet lite tempofattigare. Och gästernas mål var en aning tursamt. EIF/a:s målvakt Barros Lima räddade först ett EPSreservis skott, men lyckades inte hålla bollen utan den hamnade rakt i fötterna på Seferi Valdrin som enkelt kunde styra in 1–1 (80 min.).

Robin Flinck spelade starkt i försvarslinjen. EIF/a lyckades också främst i första halvlek bra i positionsspelet. Något som bådar gott i fortsättningen.

Om EIF i föregående match mot Sexypöxyt hade spelat som motEPS reservi hade Pöxyt (vann 2–0) fått det betydligt svårare på centrumplan.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll