Bushi sänkte Kyrkslätt – tre pytsar
Publicerad: 21.06.2022 22:12

Bushi sänkte Kyrkslätt – tre pytsar

Merghim Bushi är i prima slag och Ekenäs IF:s akademilag i prima form. Mot FC Kyrkslätt i matchen i division-III stod Bushi för ett äkta hat trick när han satt in tre bollar på raken då EIF vann 4–1 (0–0). För EIF:s fjärde mål stod Oliver Estlander.

EIF har i de två senaste matcherna verkligen öst in mål. I föregående match hemma mot Finnkurd blev det 7–1 seger och nu alltså 4–1. Elva mål på två matcher är inte fyskam – och det med tanke på att nye tränaren Hugo Henrique bara hunnit leda laget ett par veckor.

– Han har hämtat mycket gott med sig, säger lagledaren Basse Snabb.

Första halvlek var mållös. Och den andra började olyckligt när Lauri Lehtionen i 54:e minuten förde hemmalaget till 1–0 ledning.

Men sedan började Bushi show. Först kvitterade han till 1–1 (65 min.) och fortsatte med 2–1 (77 min.) och 3–1 (82 min.).

– Kvitteringen 1–1 kom som en blixt från klar himmel. Där hann jaginte riktigt med i svängen. Men till Bushis tredje fullträff stod Oliver Estlander för passning. Och så fick Estlander avsluta kvällens fest med att fastställa slutresultatet, säger Snabb.

EIF akademi hakar sakta på i tabelltäten och ligger efter nio omgångar på en fjärde plats. Det är inte illa av ett gäng som för några veckor tillbaka som såg ut som en fallskärmshoppare utan fallskärm.

Akademins följande match på Centrumplan spelas den 1 juli mot LePa från Alberga i Esbo. Matchen börjar kl. 18.00.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll