Förvandlat akademilag – samma spelare – 7–1
Publicerad: 17.06.2022 21:49

Förvandlat akademilag – samma spelare – 7–1

Förvandlingen är alldeles tydlig. Från att tidigare varit ett osystematiskt, nästan snudd på ett odisciplinerat lag har Ekenäs IF:s akademilag förvandlats till ett spelande, rätt taktisklag – med samma spelare som tidigare.

Och det bara under vecka. Nye tränaren Hugo Henriques från Portugalhar på kort tid fått bra fason på spelet. Och EIF ser ut att ha hittat ett riktigt tränar fynd?

– Det finns en hel del potential i laget. Jag har bara under en vecka jobbat med spelarna, och B-juniorerna varifrån jag har tagit med en hel del av vad de tidigare har gjort, säger Hugo Henriques.

Han säger att andra halvlek var betydligt lättare än den första.

– Det finns förstås fortfarande en hel del jobb att göra. Framför allt på defensiven. Nu gav vi motståndarna några onödiga chanser. Men det är bara att jobba vidare med det material vi har.

Han säger att akademin har ett ungt lag och spelarna måste växa till sig.

– Vi måste jobba med hur man kontrollerar en match. Sådana här detaljer kommer helt säkert med tiden. Min främsta uppgift är att fostra spelare för representationslaget, säger Hugo.

I division-III-matchen på Centrumplan mot FC Finnkurd från Esbo spelade hemmalaget en bra första halvlek. Gästerna med tio man (hela andra halvleken) hade inte mycket att komma med. Hayni fick rött kort redan i 38min. Målen rullade in i jämn takt och segern 7–1 (1–0) kunde lika bra varit tvåsiffrigt.

EIF spelade med en trebackslinje med Linus Estlander till höger och Albin Wasiljeff till vänster som wingbackar. Robin Flinck och Castor Westerholm spelade mittbackar och hela linjen i första halvlek spelade stabilt. Wasifljeff var mycket pigg och stod också för matchens snyggaste mål (2–0).

Att EIF i första halvlek bara gjorde ett mål handlar mycket om att inte riktigt förvalta sitt pund. Hemmalaget kunde gott att smällt in ett par till – Oliver Estlander hade en bra chans, som Finnkurd-försvaret räddade plus en frispark där bollen träffade ribban.

Arttu Sivonen och Selim Snabb spelade, framför allt i första halvlek, starkt på mittfältet. Bushi i anfallet är på gott och ont, men har förmågan att göra mål.

Dennis Estlander fick avsluta målfesten med att efter en hörna, upplagd av Oliver Estlander, snyggt via ribban smälla in bollen – 7–1.

EIF:s målgörare Bushi 1–0 (10 min.), Wasiljeff 2–0 (58 min.) Lucas Lönnqvist 3–0 (64 min.) Arttu Sivonen 4–167 min.) Oliver Estlander 6–1 (79. min), Daniel Estlander 7–1 (90+4). EIF:s 5–0 var självmål av Anas Zad.

Akademins följande match spelas på centrumplan den 1 juli och då möter man LePa frön Esbo. Matchen börjar kl. 18.00.

Ducca Nyman