Vilken inledning –Bushi sänkte BK
Publicerad: 18.05.2022 23:03

Vilken inledning –Bushi sänkte BK

Ekenäs IF:s akademilag har inlett seriespelet i division-III helt perfekt. I derbymatchen på centrumplan mot BK-46 tog man hem segern, tre poäng med 3 – 2 (0 – 1) och för tillfället parkerar på en andra plats i tabellen.

Och det kanske lite mot all odds? EIF är för tillfället nämligen utan en ordinarie tränare. Mergim Bushi har i det två senaste matcherna lett laget och båda gångerna har det blivit segrar. Och nu t o m avgjorde han mot sin gamla klubb.

Segermålet kom i 69 minuten då först EIF hämta upp ett 0–1 underläge, förlorat en 2–1 ledning och efter BK:s kvittering, 2–2 kommit igen och snitsat in segermålet.

– I första halvlek var vi riktigt illa ute, säger Jacke Gottberg.

BK tog ledningen 1–0 (34 min.) efter mål av Jasu Tievastenhao och den ledningen höll till 59:e minuten då Bushi kvitterade till 1–1. Sami Kankaristo gjorde 2-1 (64.min.). och Bushi gjorde sitt andra mål för kvällen när han smällde in 3–1 (69. min.) – så långt såg det bra ut.

Men BK kämpade och när Aldali Ahmed reducerade till 3–2 (80 min.) blev det kämpigt för hemmalaget.

– I andra halvlek fick vi lite bättre grepp om spelet. Men någon toppmatch gjorde vi inte. Men vi kämpade till det bittra slutet och det är seger och tre poäng som räknas, säger Gottberg.

Sexypöxyt från Esbo toppar tabellen tillsammans med EIF, tio poäng. Men esbolaget har en färre match spelad än EIF.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll