Ett internationellt företag med ett lokalt hjärta - Kansainvälinen yritys paikallisella sydämellä
Publicerad: 25.09.2023 15:35

När man stiger in i Roths utrymmen får man genast en känsla av att man är välkommen. Man vet genast att man kommit till ett ställe där det tas bra hand om sina kunder, samarbetspartners och andra gäster. Roth är ett tyskt familjeföretag som har sitt finska huvudkontor i centrala Ekenäs. Företaget har vuxit längs med åren till ett företag som är känd för sina världsklassiga produkter och god service. Annika Rönnbland från Roth ger en enkel förklaring till vad deras produker är: Det som finns mellan väggarna och i golven. I Roths showroom i Ekenäs kan man se bl.a en bra utställning av golvvärmeinstallationer, rörinstallationer i väggarna och de små och stiliga väggmonitorer. Deras produkter är en viktig del av husets teknik fast den inte syns utåt.

I Finland är det ca 20 anställda, de flesta är stationerade i Ekenäs. Men de har försäljare på flera orter runt Finland. De hämtar ett lokalt kännedom på sina områden som är viktig för att skapa en professionell och förtrolig stämning mellan företaget och kunderna. Roth fungerar för det mesta med B2B system. Deras produkter används av olika aktörer inom byggnadsbranschen. Företagets representanter berättar om sin arbetsgivare glatt och med stolthet. De har ett bra arbetsgäng och kollegerna från andra delar av Finland kommer även gärna till Ekenäs på besök samt hämtar kunder med sig.

Roth vill vara aktiv som en del av det lokala samhället. De försöker använda sig av lokala tjänster så långt det går och anser att det är viktigt med att bygga och utveckla det lokala näringslivet. De vill vara en del av växten i Ekenäs med omnejd och vara med och bygga en blomstrande Raseborg. Detta var också en del av orsaken varför EIF och fotbollen står nära hjärtat. Genom att sponsorera Ekenäs Idrottsförening r.f. kan de vara en del av att hjälpa lokala lag i olika åldrar. Roth har varit med och sponsorera herrlaget redan en tid men nu känns det extra roligt att kunna hjälpa till damerna, ungdomar och barn på samma bana. Fotboll hämtar människor samman och ger så mycket till alla inblandade oavsett spelar du själv, är du en tränare eller en supporter. Denna gemenskapskänslan är ett viktigt värde för Roth.

Kun Rothin tiloihin astuu sisälle tulee heti tervetullut olo. Heidän konttorillaan tulee tunne että täällä niin asiakkaista, yhteistyökumppaneista ja muista vierailijoita pidetään huoli. Roth on Saksalainen perheyritys jonka Suomen pääkonttori sijaitsee Tammisaaren keskustassa. Yritys on vuosien saatossa tullut tunnetuksi maailmanluokan tuotteistaan ja hyvästä palvelustaan. Annika Rönnblad Rothista antaa yksinkertaisen selityksen siitä mitä tuotteita heillä on: Se mitä löytyy seinien välistä ja lattian alta. Rothin tammisaaren shoeroomissa on kattava esittely lattianlämpösysteemeistä, putkiasennuksista seinissä sekä seinämonitoreista. Heidän tuotteensa on iso ja tärkeä osa talon tekniikasta vaikka se ei näy.

Suomessa heillä on noin 20 työntekijää joista suurin osa työskentelee Tammisaaressa. Loput ovat eri puolilla Suomea. He tuovat paikallituntemuksen joka on tärkeää ammattimaisen ja luotettavan ilmapiirin luomiseksi yrityksen ja asiakkaiden välillä. Roth toimii suurimmaksi osaksi B2B systeemillä. He tekevät yhteistyötä erilaisten rakennusalan toimijoiden kanssa. Yrityksen edustajat kertovat ilolla ja ylpeydellä työnantajastaan. Heillä on hyvä työyhteisö ja kollegat eri puolilta Suomea tulevat mielellään Tammisaareen käymään ja tuovat välillä myös asiakkaita mukanaan.

Roth haluaa olla aktiivinen osa paikallista yhteisöä. He yrittävät käyttää mahdollisimman paljon paikallisia palveluita ja heidän mielestään on erittäin tärkeää rakentaa ja kehittää paikallista elinkeinoelämää. He haluavat olla osa Tammisaaren ja sen lähialueiden kasvua ja olla mukana rakentamassa kukoistavaa Raaseporia. Tämä on myös yksi syy miksi EIF ja jalkapallo on lähellä sydäntä. Sponsoroimalla Ekenäs Idrottsföräning r.f. he voivat olla mukana auttamassa eri ikäisiä joukkueita. Roth on jo jonkin aikaa sponsoroinut miesten joukkuetta mutta nyt tuntuu erityisen hyvältä olla auttamassa myös naisten-, nuorten- ja lastenjoukkueita. Jalkapallo tuo myös ihmisiä yhteen olit sitten pelaaja, valmentaja tai kannattaja. Tämä yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeä arvo Rothille.

Besök företagets hemsida här - Vieraile yrityksen kotisivulla tässä

Foto: ROTH, EIF