Lopes släckte Lopas låga
Publicerad: 21.04.2023 22:26

Lopes släckte Lopas låga

EIF 5-0 LoPa

Ska man kort beskriva fredagskvällens hemmafru mellan EIF och LoPa kan man säga att det var en första halvlek som de gröna kan glömma men en andra halvlek som laget knappast glömmer i första taget .

Efter en period där LoPa fick dominera spelarna och lyckades rubba EIF med sitt fysiska spel och där domarlinjen var så svajig att det stundvis var svårt att veta vem som egentligen bestämde på plan. EIF kämpade dock och lyckades ta sig till pausvila utan baklängesmål.

I pausvilan tog Hugo Henriquez in laget in i omklädningsrummet och höll ett fem minuter långt motivationstal. Det här var årgångs-Hugo i ekfatslagrad portvinsklass. Vad som sades i omklädningsrummet stannar i omklädningsrummet men det hade effekt.

När laget gick ut på plan igen var det som laget bytts ut. EIF tog successivt över händelserna och började dominera bollinnehavet. Passningarna gick igen som de skulle, rotationen och trianglarna började sitta och LoPa framstod som allt tröttare.

Fortfarande hade dagens domare svårt att bestämma sig för vad han ville med matchens händelser. Än tilläts hårds smällar, än blåstes det av för rena tacklingar. Och det var Sofia Fagerström som dig på sig karriärens möjligen andra gula kort efter en något oklar situation. Men om inte annat så fungerade domarlinjen som bränsle för publikens engagemang. Det applåderas och levdes med på läktaren på ett sätt som var ovanligt för det ofta stoiska hemmapubliken. Men de 156 personer som hade sökt sig till Ekenäs centrumplan gillade vad de såg. Och inget stoppade EIF i kväll. Men en varm och låga vårsolen i ryggen slängde Catarina Lopes iväg ett inlägg mot LoPa-målet som gick in direkt förbi en ställd och antagligen totalt bländad målvakt.

Sen började EIF:s fadodans. Det gick inte länge förrän Lopes smällde in bollen hårt i mål. Och mindre än en minut senare var Sofie Lindgren framme och punkterade matchen med 3–0.

Det skulle förstås bli ett hattrick av Lopes som gjorde dagens tredje mål förrän en lätt irriterad och självkritisk Iida Äijö visade sin klass och drev in 5–0 bara för att hon kunde. Game over.

Dagens lag gav allt vad de kunde och visade ett moget spel som Hugo drillat dem i ett halvt års tid. Många kunde nämnas men dagens lirare var utan tvekan Catarina Lopes medan Sofie Lindgren red hem på käpphästen av renaste rosa fluff.

YLE Västnylands artikel

Västra Nylands artikel