EIF-akademi förlorade mot Sexypöksyt
Publicerad: 28.04.2022 21:58

EIF-akademi förlorade mot Sexypöksyt

Ekenäs IF:s akademilag förlorade sin första match i division-III. Gästande Sexypöksyt från Esbo var bäst och vann 2-0 (1-0). Pöksyt hör till en av favoriterna i trean och hade egentligen inte så stora problem med EIF/A:s anfallsspel.

Gästande laget tog i första halvlek ledningen i 25:e minuten. Arttu Isohanne fick en riktigt gratis chans inne i akademins box och gjorde inget misstag, 1-0.

Men hur hade matchen kunnat utvecklas om matchdomaren i situationen innan Pöksyt gjorde 1-0 hade dömt frispark åt EIF/A? Här gick ett klart regelfel mellan fingrarna.

Medelålderna i EIF:s akademilag var knapp 20 år. Och ändå bjöd laget upp till en riktigt hygglig kamp.

- Det var helt säkert en bra match för ungdomarna, konstaterar tränaren Johan Estlander.

Sexypöksyt avgjorde på tilläggstid 90+. EIF/A satsade på kvittering och hade lyft upp nästan hela sitt manskap i anfallszonen när kontringen kom.

Haji Aloki kunde enkelt snitsa in bollen i hemmalagets mål, 2-0 (90+).

Selim Snabb, Jacob Metzner och Anton Artzen jobbade riktigt bra på mittfältet. Linus Estlander, Robin Flinck och Sami Kankaristo var bra i försvarslinjen.

Ducca Nyman

Bollförbundets matchprotokoll